sobota, 8 września 2012

Paticcasamuppada - wypisy i komentarze 5


To zostało powiedziane przez Zrealizowanego: „Kto widzi współzależne powstawanie widzi Dhammę; kto widzi Dhammę, widzi współzależne powstawanie”. I te pięć agregatów objętych utrzymywaniem jest powstałe współzależnie. M 28

Jak wiemy, z M 44 te pięć agregatów objętych utrzymywaniem Zrealizowany nazywa osobą. Zwykły człowiek uważa się za osobę, kogoś, podmiot obdarzony ekstra-temporalnym „ja”. Nie widzi on, że osoba jest powstała współzależnie, że chęć, cieszenie się, inklinacja i trzymanie bazujące na tych pięciu agregatach objętych utrzymywaniem jest powstaniem cierpienia; nie widzi, że usunięcie chęci i pożądania, porzucenie chęci i pożądania tych pięciu agregatów objętych utrzymywaniem jest wstrzymaniem cierpienia. I z jego ignorancją jako warunek, determinacje … Tak koło się zamyka: z niewidzeniem współzależnego powstawania, współzależne powstawanie (być sankhata czy paticcasamupanna – determinowanym czy powstałym współzależnie to synonimy). W rzeczy samej, to sytuacja analogiczna do paragrafu 22 z powieści Hellera. Temu kto nie czytał, przypominam, że paragraf 22 zezwalał żołnierzowi na odejście ze służby o ile napisze podanie o zwolnienie i przedłoży papiery zaświadczające, że jest wariatem. Było w tym tylko jedno małe ale, sam fakt, że składał on podanie o zwolnienie ze śmiertelnie niebezpiecznej służby jasno pokazywał, że nie jest on znowu takim wariatem i oczywiście był załatwiany odmownie. Sytuację paragrafu 22 widzimy dobrze w Nauce Buddy gdy puthujjana zaczyna praktykę Dhammy. By wyrobić sobie właściwy pogląd, co jest wglądem we współzależne powstawanie, musi on właściwie praktykować Dhammę. Ale … nie jest w stanie właściwie praktykować Dhammy, bez właściwego poglądu … Poszukiwacz prawdy stara się, wysila, medytuje lecz prawda jest tam, gdzie nie da się znaleźć żadnego poszukiwacza. I tak poprzez swe wysiłki, poszukiwacz utrzymuje stały dystans do prawdy. Dopiero wraz z wglądem we w/p poszukiwacz zaczyna rozumieć, jaka praca jest do wykonania:
A jak widzą ci z wglądem? Tu mnich widzi cokolwiek doszło do istnienia jako doszłe do istnienia. Widząc w ten sposób wszedł on na drogę do beznamiętności w stosunku do tego, drogę do zaniku i wstrzymania pożądania tego. Tak widzi ten z wglądem. Itv 49

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.