To
zostało powiedziane przez Zrealizowanego: „Kto widzi współzależne
powstawanie widzi Dhammę; kto widzi Dhammę, widzi współzależne
powstawanie”. I te pięć agregatów objętych utrzymywaniem jest
powstałe współzależnie. M 28
Jak
wiemy, z M 44 te pięć agregatów objętych utrzymywaniem
Zrealizowany nazywa osobą. Zwykły człowiek uważa się za osobę,
kogoś, podmiot obdarzony ekstra-temporalnym „ja”. Nie widzi on,
że osoba jest powstała współzależnie, że chęć, cieszenie się,
inklinacja i trzymanie bazujące na tych pięciu agregatach objętych
utrzymywaniem jest powstaniem cierpienia; nie widzi, że usunięcie
chęci i pożądania, porzucenie chęci i pożądania tych pięciu
agregatów objętych utrzymywaniem jest wstrzymaniem cierpienia. I z
jego ignorancją jako warunek, determinacje … Tak koło się
zamyka: z niewidzeniem współzależnego powstawania, współzależne
powstawanie (być sankhata czy paticcasamupanna – determinowanym
czy powstałym współzależnie to synonimy). W rzeczy samej, to
sytuacja analogiczna do paragrafu 22 z powieści Hellera. Temu kto
nie czytał, przypominam, że paragraf 22 zezwalał żołnierzowi na
odejście ze służby o ile napisze podanie o zwolnienie i przedłoży
papiery zaświadczające, że jest wariatem. Było w tym tylko jedno
małe ale, sam fakt, że składał on podanie o zwolnienie ze
śmiertelnie niebezpiecznej służby jasno pokazywał, że nie jest
on znowu takim wariatem i oczywiście był załatwiany odmownie.
Sytuację paragrafu 22 widzimy dobrze w Nauce Buddy gdy puthujjana
zaczyna praktykę Dhammy. By wyrobić sobie właściwy pogląd, co
jest wglądem we współzależne powstawanie, musi on właściwie
praktykować Dhammę. Ale … nie jest w stanie właściwie
praktykować Dhammy, bez właściwego poglądu … Poszukiwacz prawdy
stara się, wysila, medytuje lecz prawda jest tam, gdzie nie da się
znaleźć żadnego poszukiwacza. I tak poprzez swe wysiłki,
poszukiwacz utrzymuje stały dystans do prawdy. Dopiero wraz z
wglądem we w/p poszukiwacz zaczyna rozumieć, jaka praca jest do
wykonania:
A
jak widzą ci z wglądem? Tu mnich widzi cokolwiek doszło do
istnienia jako doszłe do istnienia. Widząc w ten sposób wszedł on
na drogę do beznamiętności w stosunku do tego, drogę do zaniku i
wstrzymania pożądania tego. Tak widzi ten z wglądem. Itv 49
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.