Jednak
u autorów ascetycznych zabarwienie religijne i moralne, tak silnie
naznaczające pojęcie „serca", rozciąga się również na
słowo „myśli", które szybko nabiera znaczenia
pejoratywnego. Myśli znajdujące się w sercu są przede wszystkim
myślami nieczystymi - z serca bowiem pochodzą złe myśli (Mt
15,19), lubi powtarzać Pseudo-Makary. Kiedy tylko grzech wejdzie do
duszy, staje się jakby jej częścią, a wówczas liczne nieczyste
myśli wypływają z serca. W tej bardzo ważnej kwestii Diadoch
uściśla, że w rzeczywistości myśli przychodzą z zewnątrz, jako
sugestie demona, i że przenikają do serca, które zachowuje ich
wspomnienie. Owe logismoi są więc raczej wyobrażeniami -
phantasia. Myśli, zarówno te rozumne, jak i nieracjonalne,
mogą być tylko złe, gdyż zakłócają atmosferę serca. Dlatego
nie należy ich w sercu przechowywać.
Na
tym właśnie polega „straż serca", phylake lub
teresis kardias - ćwiczenie duchowe par excellence.
Hezychiusz z upodobaniem nazywa je także „strażą umysłu",
phylake lub teresis noos, ponieważ „straż serca"
ma na celu ochronę umysłu przed myślami z zewnątrz. Jest to
wyrażenie pochodzenia biblijnego i zostało użyte w Septuagincie:
pase(i) phylake(i) terei sen kardian - z całą pilnością
strzeż swego serca (Prz 4,23). Spotykamy je również, z
odnośnikiem do Pisma Świętego, w Vita Antonii św.
Atanazego. Ewagriusz posługując się wyrażeniem „strzeż swego
serca" odnosi się do pojęcia, które ma już trwale ustalone
znaczenie . Odtąd w literaturze ascetycznej staje się ono bardzo
popularne.
U
Hezychiusza pojęcie to staje się najbardziej precyzyjne i ma
najszerszy zakres. Praktycznie pokrywa się z nepsis
(„wstrzemięźliwość") i prosoche („uwaga")
Polega ono na oczyszczeniu serca z myśli, to znaczy na wyrzuceniu
zeń logismoi, które w nim są, „odcięcie" ich apo
kardias („od serca"), „wymazanie" ek
batheon ennoion kardias („z głębokich myśli serca") i
uwolnienie od nich serca. Chodzi przede wszystkim o to, by nie
pozwolić myślom do niego przeniknąć. Dlatego trzeba czuwać u
wrót serca, sprawdzać wszystkie myśli, które się nasuwają i
zatrzymywać je zanim wejdą do serca, by w sercu nie było miejsca
nawet dla dobrego logismos. Dzięki „czujności", która
jest również „uwagą" (prosoche) i
„wstrzemięźliwością" (nepsis), serce, uchronione od
„myśli", nabywa lub zachowuje czystość. „Czystość
serca", katharotes kardias, pokrywa się tym samym ze
strażą serca, albo, ściślej, jest jej owocem (katharotes
kardias, katharismos kardias).
Za:
Antoine Guillaumont, U źródeł monastycyzmu chrześcijańskiego, t.
2, (seria: źródła monastyczne, t. 38, opracowania, t. 8, Tytuł
oryginału: Études sur la spiritualité de l'Orient chrétien,
przekład: S. Scholastyka Wirpszanka OSBap, Kraków - Tyniec 2006,
TYNIEC- Wydawnictwo Benedyktynów
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.