piątek, 20 grudnia 2013

To brak zainteresowania wyzwala


Pytający: Jak mam myśleć o sobie, kiedy moje myśli przychodzą i odchodzą, tak jak im się to podoba. Ich niekończące się pogawędki przeszkadzają i są dla mnie wyczerpujące.
Nisargadatta Maharaj: Obserwuj swoje myśli tak jak obserwujesz ruch na ulicy. Ludzie przychodzą i odchodzą; rejestrujesz to bez reakcji. Na początku to może nie być łatwe, ale z pewną praktyką odnajdziesz, że twój umysł może funkcjonować jednocześnie na wielu poziomach, i jesteś ich wszystkich świadomy. To tylko gdy okazujesz spore zainteresowanie jakimś poszczególnym poziomem, twoja uwaga daje się weń pochwycić i przestajesz uprzytamniać sobie inne poziomy. Nawet wtedy, praca na tych wypartych z pola przytomności poziomach kontynuuje się. Nie zmagaj się ze swymi wspomnieniami i i myślami; a tylko staraj się włączyć w twoje pole uwagi inne, bardziej ważne pytania, takie jak: „Kim jestem?”, „Jak to się stało, że się urodziłem?”, „Skąd ten wszechświat wokół mnie?”, „Co jest rzeczywiste, a co jest chwilowe?”. Żadne wspomnienie nie będzie się utrzymywało, jeżeli stracisz w nim zainteresowanie, to emocjonalna więź utrwala zniewolenie. Zawsze w poszukiwaniu przyjemności, unikając bólu, zawsze dążący do szczęścia i spokoju. Czy nie widzisz, że to właśnie twoje poszukiwania czynią cię cierpiącym? Spróbuj innego sposobu: obojętności na ból i przyjemność, ani prosząc, ani odmawiając, skieruj całą swa uwagę na poziom na którym „jestem” jest niezmiennie obecne. Wkrótce rozpoznasz, że spokój i szczęście są w samej twej naturze i to tylko ich poszukiwanie przez jakieś poszczególne kanały, wprowadza zamieszanie. Unikaj zamieszania, to wszystko.
*

M: Nie musisz przestać myśleć. Po prostu przestań być zainteresowany. To brak zainteresowania jest tym co wyzwala. Nie chwytaj się, to wszystko. Świat stworzony jest z obręczy. Twoje są wszystkie haki. Wyprostuj haki i nic nie zdoła cię pochwycić. Zrezygnuj ze swych uzależnień. Nie ma nic innego do zrezygnowania. Zatrzymaj swój nawyk pozyskiwania, twe przyzwyczajenie do oczekiwania rezultatów a wolność wszechświata będzie twoją. Bądź wolny od zmagania się.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.