83.
Właśnie dlatego, że widzieli ludzką słabość, ojcowie pozwolili
każdemu człowiekowi prowadzić życie według jego sił, poznania,
gorliwości oraz według pomocy, jakiej udziela łaska, byle tylko
pozostawał w życiu eremickim i w pokoju. Albowiem bez pokoju i bez
samotności ten, kogo Pan uznał za godnego Jego łaski, dla chwały
Jego imienia, nie jest godzien, aby zostać wezwany do przebywania
sam na sam z Synem Bożym.
86.
Dwie cnoty obejmują i zbierają w sobie wszystkie cnoty. Dzięki nim
ma swój początek i osiąga doskonałość działanie umysłu, a
człowiek zdobywa czystość serca. Te dwie cnoty koniecznie
potrzebują, aby prowadzić życie w pokoju. Te cnoty to: modlitwa
bez oziębłości i rozproszeń oraz zniszczenie myśli namiętnych i
demonicznych pokus, których poruszenia odczuwa się w sercu, gdzie
chcą się narzucić i wszystko opanować.
88.
Bracie mój, jeżeli kochasz sposób życia w pokoju, to twój umysł
otrzyma światło i dojdziesz do opanowania poruszeń twojej duszy;
oraz będziesz potrafił umniejszyć i rozpoznać poruszenia
namiętności, które bywają pobudzane w tobie przez wspominanie
grzechów. Zostaniesz wyposażony we wszystko, co jest ci niezbędne
w tych wojnach demonów, które są nazywane myślami demonicznymi.
90.
Czy wiesz, czym jest walka lub wojna przeciw namiętnościom?
Albowiem żaden spośród różnych rodzajów wiedzy nie może się
równać z tym, gdy człowiek zdaje sobie sprawę ze swojej
namiętności, zwalcza ją i odsuwa od siebie siłą swojej woli.
Idąc taką drogą, człowiek szybko uzyskuje czystość serca i
ogląda Boga.
91.
Czytasz, pojmujesz i poznajesz, czym jest czystość umysłu? I jak
ją osiągnąć? I jakie to są namiętności, które trzeba znieść,
aby ją posiąść? I co narodzi się z czystości umysłu? I poprzez
jakie praktyki i wojny przezwycięży człowiek te namiętności, aby
potem wygrać we wszystkich bitwach w swoim życiu; aby otrzymał w
darze rozeznanie duchowe, które sprawi, że będzie zdolny do
rozróżnienia dokładnego i bezbłędnego między wojnami
demonów i myślami namiętnymi?
96.
To ona określa każde działanie umysłu i wymaga prawa pokoju,
którym, jak to już powiedzieliśmy, jest modlitwa bez oziębłości
i unicestwienie grzesznych myśli. Człowiek nigdy nie znajdzie
radości w przyzwoleniu myśli na grzech, co jest owocem
rozluźnienia; chyba że jego niedbałość została spowodowana
przez zawziętość i upór nieprzyjaciela. Przede wszystkim trzeba
wzbudzić w sobie bezmierną nienawiść wobec grzechu, ponieważ to
sprawia, że praktyka pokoju stanie się słodka dla człowieka i nie
jest on już dręczony przez niepokój.
101.
Wiedz, że kto w odosobnieniu ciężko pracuje, aby zmęczyć swoje
ciało, lecz nie pracuje nad swoją świadomością, ale jest
niestały i ambitny, ten raz po raz będzie popadał w niedbalstwo.
Natomiast kto wraz z pracą ciała zatrudnia także myśl, ten nie
będzie zdolny do zaniedbań, albowiem zaangażowanie jego serca nie
pozwala mu na odpoczynek. Dlatego właśnie działanie umysłu jest
rzeczą wielką, trudną i długotrwałą. Ale w miarę, jak
rozszerza się jego działanie, coraz liczniejsze są jego owoce.
102.
Jeżeli wybrałeś praktykę ciała i umysłu, nie trać cierpliwości
i nie podejmuj wysiłku umysłu oraz wysiłków ciała ponad twoje
siły i twój poziom; ale postępuj powoli i krok po kroku dąż do
tego, aby zanurzyć się w praktyce umysłu; a wtedy ona stanie się
dla ciebie punktem odniesienia i przewodnikiem dla twego serca
odnośne do tego, jak przeciwstawiać się demonicznym myślom.
103.
Twój ojciec Izajasz mówi ci, naucza cię i zachęca, i pociąga do
praktyki umysłu, gdy stwierdza: „Ty, synu mój, uciekaj od
namiętności twego serca, tych, które rozpętują w tobie walkę; a
twój Pan zniszczy wszystkich twoich przeciwników i rozproszy ich".
Za:
Św. Izaak z Niniwy, Gramatyka życia duchowego, wstęp, przekład z
języka włoskiego, opracowanie i redakcja naukowa: Ks. Jan Słomka,
Biblioteka Ojców Kościoła, Wydawnictwo „M”, Kraków 2010
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.