Pachomiusz
należał do grona tych wielkich ascetów, którzy w pierwszych
dziesięcioleciach IV w. stworzyli w
Egipcie monastycyzm, instytucję aż po dziś żywą, skupiającą
ludzi szczególnej wrażliwości religijnej, formującą elitę
społeczności kościelnych. Zresztą Czytelnikom Źródeł
Monastycznych nie trzeba tłumaczyć, jak ważny był i jest
monastycyzm dla chrześcijaństwa.
Zacznijmy
od ważnego doprecyzowania terminologicznego. Mnisi pojawiają się w
IV w., choć asceci byli obecni w gminach
chrześcijańskich od pierwszych dni ich istnienia. Otoczeni
szacunkiem, służyli pomocą współbraciom, uczyli jak trzeba
rozumieć Biblię; powierzano im często godności kościelne. Od
mnichów czasów późniejszych różniło ich pozostawanie „w
świecie", w domach rodzinnych, w których pełnili funkcje
zwykłe dla ludzi ich sfery społecznej. Z rzadka tylko łączyli się
w niewielkie grupy oddane modlitwie i pobożnym lekturom.
Antoni
(ok. 271-356 r.) miał być pierwszym człowiekiem powołującym do
życia szczególną formę ascetyczną, którą możemy nazywać już
monastycyzmem. Jako młody człowiek, po kilku latach ascetycznego
bytowania, opuścił rodzinną wieś i wybrał na miejsce pobytu
pustynię; następnie zamknął się w opuszczonym forcie na jej
brzegu (ok. 285 r.). Po dwudziestu latach (ciągle mówimy o
tradycji, jej wskazówki chronologiczne zawsze trzeba opatrywać
słowem „około"), gdy tłum rozbił bramę fortu i ludzie
wdarli się do środka, Antoni zrezygnował z życia samotnego i
przyjął na siebie obowiązek kierowania tymi, którzy chcieli stać
się jego uczniami (ok. 306 r.). Powstała pierwsza wspólnota
monastyczna. Wprawdzie ok. 313 r., Święty, znużony ludźmi
szukającymi u niego pocieszenia, cudów uzdrowicielskich i
interwencji u wielkich tego świata, uciekł głęboko na pustynię,
do małej oazy w pobliżu Morza Czerwonego, jednak aż po kres życia
(zmarł ok. 356 r.) wracał co pewien czas do swoich mnichów
bytujących niedaleko Nilu i przyjmował też przybyszów w swej
odległej pustelni.
Następni
monastyczni bohaterowie pierwszych pokoleń rozpoczęli swój mniszy
żywot nieco później niż Antoni; wybrali oni na swoje siedziby
obszary pustynne po zachodniej stronie Delty. Amun dał początek
monastycznemu kompleksowi Nitrii gdzieś między 325-330 r., Makary
osiedlił się w Sketis (dzisiejsze Wadi el-Natrun) w 330 r., Cele
(gr. Kellia), trzecie, sławne dzięki odkryciom
archeologicznym, osiedle monastyczne zostają założone w 338 r. W
drugiej połowie IV w. wzdłuż brzegu
płaskowyżu, który przecina Nil w jego biegu, mnożą się eremy
niemal wszędzie tam, gdzie istniały dogodne dla mnichów warunki:
groty skalne, groby faraońskich wielmożów, kamieniołomy i
świątynie.
Pachomiuszowi
monastycyzm egipski zawdzięcza genialną innowację: stworzenie
pierwszych klasztorów. Pokazał, że ucieczka od świata nie musi
zakładać jego fizycznego opuszczenia, a skupienie wielu ludzi w
jednym miejscu, pod jednym kierownictwem, pod jedną „regułą"
może stworzyć lepsze, a przynajmniej nie gorsze, warunki dla
duchowego rozwoju, niż życie w samotności lub w gronie kilku osób.
Szczęśliwie dla nas zachowały się dzieła powstałe w kręgu
pachomiańskich klasztorów opowiadające ich dzieje, skupiające
narrację na założycielu kongregacji, człowieku obdarzonym przez
Boga szczególnymi darami, kimś, kto wiedział, jak należy
postępować, aby podobać się Bogu. Trzon tej tradycji stanowią
żywoty Pachomiusza w języku greckim, koptyjskim, syryjskim,
łacińskim, będące samodzielnymi, choć silnie powiązanymi ze
sobą, utworami. O tym literackim dorobku pachomiańczyków będzie
szczegółowo mowa w ostatniej części wprowadzenia.
(Ewa
Wipszycka ze wstępu)
Za:
Pachomiana Graeca: Vita graeca prima. List Ammona, Paralipomena,
przekład: Ewa Dąbrowska, wstęp i opracowanie: Ewa Wipszycka,
źródła monastyczne 65, starożytność 39, TYNIEC Wydawnictwo
Benedyktynów, Kraków 2013
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.