105.
Czyń tak, jak ci mówię: za każdym razem, gdy demony wzburzą w
tobie myśl, czy będzie to namiętność gniewu, próżności, czy
jakakolwiek inna namiętność, nie dawaj zgody na nią, nie podążaj
za nią, nie pozwól, aby weszła do twojego serca, i nie zaspokajaj
jej; ale natychmiast pomyśl o radości, jaka jest przygotowana dla
ciebie u Pana. Odrzuć precz tę namiętną przyjemność i zamknij
oczy twojego umysłu na wizje tej demonicznej myśli.
106.
Zadawaj gwałt twojej duszy, gdy pociąga cię do grzesznej
przyjemności, abyś mógł od niej uciec, przenosząc swoje
pragnienie na naszego Pana i prosząc Go, aby udzielił ci swojej
pomocy, tak byś ten pociąg przezwyciężył. Gdy Bóg widzi twoją
wolę i to, że nawet w myśli nie radujesz się grzechem, ze względu
na upodobanie w Jego miłości, wtedy natychmiast daje znak twojemu
świętemu aniołowi stróżowi, a ten odpędza demony, które walczą
przeciw tobie, roztaczając swoje pokusy, i rozpędza je jak pył na
porywistym wietrze.
107.
Dlatego mówi ci ojciec Izajasz: „Szybko uciekaj od pragnień
twego serca". Czyli: zadawaj po trosze gwałt twojej
duszy, kieruj swoją nienawiść przeciw demonom i ich wojnom oraz
okazuj swoją miłość do naszego Pana; a On odpędzi od ciebie
demony, odetnie ich uwodzeniom dostęp do twego serca, oświeci twoją
świadomość, wypełniając twoją duszę ukojeniem, spokojem i
pocieszaniem swojej łaski.
108.
Ne bój się, pustelniku, miłośniku pokoju, że dla miłości
twojego Pana będziesz walczył aż do przelania krwi w wojnie
pobożności przeciw grzechowi. Wojna wcale nie musi nawet długo
trwać, ale po pewnej liczbie lat, której nie znamy, kiedy już
okaże się, że poddałeś próbie twoją dobrą wolę i szczerą
miłość do Pana, trwając cierpliwie na wojnie i w walce przeciw
twoim nieprzyjaciołom, to, począwszy od tej chwili, już nigdy
demony nie będą walczyły przeciw tobie, a Bóg wesprze cię swoją
pomocą, abyś zwyciężył.
110.
Wraz z osiągnięciem takiego poznania duchowego umysł pustelnika
jest nieustannie ogarnięty nieopisywalną radością i otrzymuje,
jako zadatek na tej ziemi, zapłatę po czasie walki i wojny
przeciwko złym i demonicznym myślom, które go nękały.
111.
Bracie mój, który pragniesz tego wszystkiego, i czystości serca,
przez którą człowiek widzi Boga; przede wszystkim przygotuj się
na walkę przeciw namiętnościom i demonom. Nie złość się, gdy
jesteś uderzany i demony podczas walki nieustannie ranią twoją
twarz.
112.
Nie odwracaj się tyłem i nie uciekaj z twojej celi jak zwyciężony
wojownik. Raczej pozostań cierpliwy, z pewną nadzieją zwycięstwa,
czyli pokoju, który otrzymasz po czasie twojej wałki od naszego
Pana wraz z licznymi pociechami i radościami, które On ci, ku
twojemu szczęściu, ofiaruje.
113.
Nie bądź jak ludzie nieuczeni, głupi i słabi. Tacy, gdy panują i
zwyciężają, są zadowoleni i rozpromienieni, zasiadając w pokoju
i odosobnieniu; ale gdy przyjdzie utrapienie i uderzenie, wtedy są
przybici i smutni, upadają, burzą się, opuszczają pokój i
odchodzą z życia pustelniczego. Ty bądź cierpliwy w tym
wszystkim, co ci się przydarza każdego dnia podczas twojej walki.
114.
A więc jednego dnia ty zwyciężysz demony, drugiego zaś one
zwyciężą ciebie. Jednego dnia strącisz je i upadną, drugiego
sprawią, że ty upadniesz. I tak, aż do chwili, kiedy Bóg udzieli
ci zwycięstwa nad nieprzyjaciółmi i napełni cię poznaniem Ducha.
117.
A po krótkim czasie Bóg nie pozwoli więcej demonom przybliżać
się do niego z ich uwodzeniami, jak wcześniej, chyba że dla walki
zmysłów zewnętrznych i spojrzenia; ponieważ gdyby nie było tej
walki, pustelnik pozostałby bez cierpienia.
Za:
Św. Izaak z Niniwy, Gramatyka życia duchowego, wstęp, przekład z
języka włoskiego, opracowanie i redakcja naukowa: Ks. Jan Słomka,
Biblioteka Ojców Kościoła, Wydawnictwo „M”, Kraków 2010
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.