Podstawowe
zasady, wokół których kształtowało się monastyczne życie
Bernarda, oparte były na Regule św. Benedykta. To zapewne ją
dano mu do przeczytania jako pierwszą lekturę, gdy przybył do
Citeaux, to jej fragmentów codziennie słuchał w refektarzu podczas
posiłków, to ją potem wciąż na nowo komentował w swych
reformujących zachodni monastycyzm pismach.
Reguła powstała w VI wieku, u
schyłku starożytności i zarania nowej epoki -średniowiecza. Jej
autor, Benedykt z Nursji, pochodził z zamożnej ziemiańskiej
rodziny żyjącej w centralnych Włoszech. Po ukończeniu pierwszych
stopni edukacji, zgodnie z zaleceniem rodziny chcącej zapewnić mu
dobrą przyszłość, udał się do Rzymu, by tam kontynuować studia
literackie i prawnicze. Jednak po pewnym czasie Benedykt przerwał
naukę i porzucił Rzym z zamiarem podjęcia życia pustelniczego. O
powodach tej decyzji mówi Grzegorz Wielki w drugiej księdze
Dialogów, pierwszym opisie życia i działalności patriarchy
Zachodu (księga ta była przez mnichów czytana równie często jak
sama Reguła, stanowiąc jej uzupełnienie):
cofnął
nogę, która już niejako postawił na progu świata. Obawiał się
bowiem, że gdyby zakosztował coś niecoś z jego nauk, mógłby
łatwo stoczyć się cały w otchłań bezdenną. Porzucił zatem
studia, zostawił dom i majątek ojcowski, a pragnąc tylko Bogu się
podobać, wyruszył w poszukiwaniu habitu, który by sam wskazywał
na święty sposób życia.
Porzucenie
świata dla życia monastycznego wiąże się więc w przypadku
Benedykta z rezygnacją ze studiów i ewentualnej dalszej kariery
naukowej. Będzie to fakt bardzo ważny dla całej późniejszej
tradycji benedyktyńskiej, decydujący ojej stosunku do nauki,
wiedzy, a nawet szerzej - do całej kultury. Benedykt najpierw
zamieszkał w grocie w pobliżu Subiaco, gdzie w tajniki życia
mniszego wprowadzał go stary, doświadczony pustelnik. Następnie,
gdyż już sam stał się znanym ze świętości i mądrości
pustelnikiem, zaczęli gromadzić się wokół niego młodzi ludzie,
którzy pragnęli go naśladować. Nie chcąc swych uczniów
porzucać, Benedykt zrezygnował z pustelniczej, całkowicie
samotnej, formy życia monastycznego i zbudował dla swej wspólnoty
klasztor. Następnie, ponieważ wspólnota zakonna coraz bardziej się
rozrastała, ufundował kolejne klasztory i w jednym z nich, na górze
Monte Cassino, gdzie ostatecznie osiadł, napisał swą Regułę
dla mnichów.
W
tym czasie w świecie chrześcijańskim żyło wiele bardzo
zróżnicowanych wspólnot monastycznych, korzystających z licznych,
napisanych już w starożytności i podlegających też kompilacjom,
reguł życia mniszego (najbardziej znane były reguły Pachomiusza,
Bazylego Wielkiego i Augustyna). Jednak z czasem to właśnie Reguła
Benedykta zaczęła zdobywać w zachodnim chrześcijaństwie
szczególną popularność; widząc jej mądrość i prostotę,
przyjmowało ją coraz więcej wspólnot zakonnych. W IX
wieku zaś Karol Wielki reformując swoje państwo zdecydował,
że model wspólnoty monastycznej proponowany przez Regułę ma
obowiązywać we wszystkich klasztorach Cesarstwa. W ten sposób
Benedykt z Nursji swą koncepcją życia monastycznego zawartą w
Regule dla mnichów nakreślił podstawy formacji monastycznej
w chrześcijaństwie zachodnim, stając się Ojcem zachodniego
monastycyzmu. Mnisi, którzy przez następne stulecia wywierali
decydujący wpływ na kształt średniowiecznego monastycyzmu - Beda
Czcigodny, Ambroży Autpert, Benedykt z Aniane, Piotr Damiani, Paweł
Diakon, Jan z Fecamp - również należeli do „rodziny"
benedyktyńskiej, sama zaś Reguła obowiązywała w
większości wspólnot monastycznych świata zachodniego do XIII
wieku.
Wszelkie
pojawiające się w tym czasie próby reformy monastycyzmu, jak też
rodzące się na przełomie XI i XII wieku
nowe formy życia monastycznego miały na celu nie tyle jej
odrzucenie, co odnowienie. Tym też kierował się Robert z Molesme,
gdy w 1098 roku zakładał w Citeaux wspólnotę „białych
mnichów". Pragnął, aby dzięki przestrzeganiu zalecanej przez
Regułę prostoty i surowości życia zakonnego, mnich mógł
powrócić do jej prawdziwego ducha.
Za:
Rafał Tichy, Mistyczna historia człowieka według Bernarda z
Clairvaux, Wydawca FLOS CARMELI 2011
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.