Najważniejszą
postacią wśród humanistów włoskich wczesnego okresu był
Franciszek Petrarka (1304-1374). Zdobywszy uznanie za sprawą swej
włoskiej poezji lirycznej, starał się również opanować
literaturę łacińską jako całość. Kolekcjonował rękopisy
dzieł zarówno autorów klasycznych, jak i chrześcijańskich,
doskonaląc teksty i wzorując się na stylu wielkich łacińskich
twórców z ogromną korzyścią dla własnej precyzji, a także -
skoro jego szerokie zainteresowania obejmowały najbardziej konkretne
i wyraziste aspekty życia ludzkiego - ekspresji, zarówno w języku
ojczystym, jak i po łacinie. Dzięki swym gramatycznym studiom
literackim Petrarka stał się wytrawnym retorem. Czyniąc z języka
coraz bardziej twórcze, elastyczne i wszechstronne narzędzie,
przywrócił mu częściowo moc wpływania na ludzi, którą, jak
sądzono, posiadał on w starożytności. Jednocześnie sprzeciwiał
się ówczesnej nauce scholastycznej, szczególnie jej gałęzi
przyrodniczej, ponieważ, jak uważał, w dążeniu do poznania
abstrakcyjnego porządku niezrozumiałego świata odwraca uwagę
badaczy od Boga i człowieka, kierując jaku przyrodzie. Tym samym
Petrarka przekazał późniejszym humanistom przekonanie, zgodnie z
którym abstrakcyjne formuły scholastyczne zupełnie nie przystają
do codziennych przeżyć ludzi świeckich, zwłaszcza mieszkańców
miast.
Za:
Duchowość chrześcijańska. Późne średniowiecze i reformacja;
redakcja: Jill Raitt, współpraca: Bernard McGinn i John Meyendorff,
tytuł oryginału: Christian Spirituality, Vol. 2: High Middle Ages
and Reformation (Word Spirituality, Vol 17), przekład: Piotr
Blumczyński, Seria MYSTERION, Wydawnictwo Uniwersytetu
Jagiellońskiego, Kraków 2011
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.