Nazwa „Athos", która po
raz pierwszy pojawiła się w poezji Homera, w znaczeniu
geograficznym odnosi się do cypla Półwyspu Chalcydyckiego
wysuniętego daleko na wschód. Natomiast nazwa „Święta Góra"
zaczęła być używana i rozpowszechniła się dopiero w
średniowieczu. Musiało jednak minąć jeszcze kilka wieków, zanim
została w pełni utożsamiona z rozwijającą się na półwyspie
praktyką monastyczną, gdyż ruch monastyczny na górze Athos nie
został zaakceptowany ani łatwo, ani szybko. Tereny położone w
głębi lądu nie nadawały się do prowadzenia gospodarstw,
wybrzeża były nieprzyjazne, a ponadto góra Athos położona była
daleko od najważniejszych ośrodków wczesnego chrześcijaństwa. Z
drugiej strony pod koniec VIII w., gdy sytuacja polityczna Chalkidiki
oraz przylegającego do niego lądu się poprawiła, ten przestronny
i raczej odosobniony półwysep dla dużej liczby mnichów okazał
się z wielu względów idealnym miejscem do zamieszkania.
Przyjmuje się, że pierwsi
pustelnicy zamieszkali na półwyspie dopiero pod koniec VIII w.
Pierwsze niepodważalne dowody ich obecności w tym rejonie pochodzą
z 1. połowy IX w., kiedy to została spisana liturgia ku czci
sławnego św. Piotra Atonity, jednego z pierwszych pustelników.
Wkrótce (845 r.) ostateczne zwycięstwo ikonodulów oraz
przywrócenie kultu ikon doprowadziły do rozwoju życia i praktyki
monastycznej, odrodzenia monastycyzmu oraz żarliwej religijności
mnichów. Na początku 2. połowy IX w. pustelnicy zaczęli się
jednoczyć, tworząc pierwsze cenobityczne wspólnoty. Wzorem życia
monastycznego - choć prawdopodobnie nie była to pierwsza tego
rodzaju wspólnota - stało się częściowo pustelnicze
zgromadzenie, na którego czele od 865 r. stał św. Eutymiusz z
Salonik. Takie wspólnoty łatwo mogły się przerodzić w cenobia,
jednak tak się nie stało. Pierwsza cenobityczna wspólnota:
monaster Kolobos, powstał nie w środkowej części półwyspu, ale
na jego obrzeżach. Fakt ten został potwierdzony na początku
panowania dynastii macedońskiej, gdy został wydany pierwszy z
cesarskich statutów przyznanych górze Athos. W czerwcu 883 r.
cesarz Bazyli I (867-886), założyciel dynastii, podarował
wspólnocie sigillion (cesarski edykt), dzięki któremu „ci,
którzy wybrali pustelniczy żywot", mieli zapewnioną pomoc
samego cesarza w razie jakichkolwiek niepokojących ingerencji z
zewnątrz.
Sigillion Bazylego I miał
ogromne znaczenie dla monastycznego życia na górze Athos, gdyż
dzięki niemu wspólnota mnichów zapewniała sobie niezależność
i po raz pierwszy ogłoszono jej nietykalność. Choć klasztory
jeszcze nie powstały, to statut już zapewniał im taką możliwość.
W ten sposób furtka do rozwoju monastycyzmu została uchylona i aż
do końca IX w. mnichów szybko przybywało. W rezultacie
jeszcze przed powstaniem wielkich klasztorów niezależną władzę
nad monasterami Athos objął protos, którego siedzibą stało się
Karies. Pierwszą wzmiankę o konkretnym protosie, mnichu Andrzeju,
odnajdujemy w akcie wydanym w 908 r. przez cesarza Leona VI
(886-912). W żadnym z zachowanych dokumentów z kolejnych 50 lat nie
ma wzmianki o innym protosie, sposób zorganizowania monastycznych
wspólnot również nie jest znany. Za pewnik możemy przyjąć tylko
to, że pod koniec X w. wzniesiono w Karies Protaton, jeden z
najstarszych kościołów.
Mniej więcej w tym samym czasie
miało miejsce zdarzenie niezwykle ważne dla góry Athos -
Atanazy przybył tam z Bitynii pod koniec 957 r. i zdecydował się
pozostać. Efektem prawie trzech lat spędzonych w odosobnieniu były
znaczące zmiany dotyczące zarówno życia klasztornego, jak i
ochrony mnichów przez arabskimi najazdami, które zagrażały
bezpieczeństwu całej wspólnoty.
Atanazy był dobrze
wykształconym mnichem, doskonałym kaligrafem, a także niezwykle
zdolnym politykiem. Wkrótce po przybyciu na Athos zyskał szacunek
całej wspólnoty, częściowo dlatego że był duchowym
przewodnikiem sławnego wojownika Nicefora Fokasa. W 960 r. Nicefor
odniósł pierwszy sukces w ofensywie na Kretę znajdującą się
wówczas w rękach arabskich, tym samym zlikwidował nieustanne
zagrożenie dla góry Athos. Nicefor poprosił wówczas Atanazego, by
do niego dołączył. Razem postanowili wznieść mały
cenobityczny monaster na górze Athos; Nicefor sfinansował projekt,
a Atanazy został igumenem (przełożonym) nowej wspólnoty.
Monaster został wybudowany w
963 r., niedługo po tym jak Nicefor został cesarzem
bizantyjskim (963-969). W 964 r. monasterowi nadano miano Wielkiej
Ławry i zagwarantowano mu całkowitą niezależność, zaś Atanazy
został jego pierwszym igumenem. Klasztor cieszył się szczególnym
poważaniem za sprawą ofiarowanych mu przez cesarza relikwii św.
Bazylego Wielkiego oraz fragmentu drzewa krzyża świętego. W
tych okolicznościach rozpoczęła się historia klasztorów na górze
Athos. Słowo „ławra" weszło do języka jako nazwa
prawosławnego klasztoru, a więc w innym znaczeniu niż we wczesnym
chrześcijaństwie. Ze względu na pokaźne fundusze przeznaczone na
Wielką Ławrę oraz status cesarskiego daru, początkowy zamysł
zbudowania małego cenobitycznego monasteru został porzucony, a
zamiast tego zbudowano ogromny gmach, zdolny pomieścić 120 mnichów,
otoczony przez inne budynki, takie jak szpital i skryptorium;
zbudowany został również port.
Cesarz
Jan I Tzimiskes (971-976) udzielił wsparcia nowemu monasterowi,
czego bezpośrednim skutkiem była kodyfikacja zasad organizacji i
życia mieszkających w nim mnichów. Na przełomie 970 i 971 r.
Wielka Ławra otrzymała swój pierwszy typikon (akt założenia
monasteru) wzorowany na regule studyckiej wspólnoty, spisanej w 799
r. przez reformatora bizantyjskiego monastycyzmu, a zarazem igumena
monasteru w Studion, św. Teodora Studytę. Według tej reguły,
opisującej uniwersalny model mniszego życia, w cenobitycznej
wspólnocie winny rządzić trzy zasady: wspólna praca (bez
korzystania z niewolników), absolutne posłuszeństwo oraz
obowiązkowe zajęcia. Surowy porządek monastycznego życia,
ustanowiony wówczas przez typikon Wielkiej Ławry, stał się
wzorcem dla wszystkich cenobitycznych wspólnot na górze Athos,
nawet tych, które powstały później.
Opisywał on przede wszystkim
rygorystyczną strukturę wewnętrzną monasteru: igumen, wybierany
przez 16 mnichów otoczonych powszechnym szacunkiem, dzierżył
niemal dożywotnio absolutną władzę oraz był uznawany za
duchowego ojca każdego członka wspólnoty. Po raz pierwszy kobietom
zabroniono wstępu na górę Athos, nie wolno było nawet hodować
zwierząt płci żeńskiej.
Jak już wspominano, również
cenobityczne wspólnoty, które powstały później, respektowały
zasady organizacyjne ustanowione przez Wielką Ławrę. Igumeni,
pełniący tę funkcję dożywotnio, stali na czele rady, której
członkowie również sprawowali swój urząd dożywotnio. Codzienne
czynności, w tym obowiązkowe prace, wykonywano wspólnie, a mnisi
mieli bardzo niewiele przedmiotów osobistych. Niektórym powierzano
dożywotnie pełnienie pewnych funkcji, takich jak: posługa
kapłańska, praca furtiana, bibliotekarza, kucharza czy
odpowiedzialność za spiżarnię. Konsekwencją ascetycznego trybu
życia były posty, które trwały przez dwie trzecie roku.
Każdy wolny moment należało poświęcić na modlitwę o
samooczyszczenie.
Mnisi w większości nie byli
wykształceni, mimo to zachęcano ich do gromadzenia oraz kopiowania
religijnych manuskryptów, w wyniku czego Athos stał się ważnym
centrum nauki i duchowości Kościoła prawosławnego.
Estyma, jaką cieszyła się
Wielka Ławra, wkrótce stała się przyczyną niepokoju wśród
mieszkańców pozostałych monasterów na górze Athos. W 972 r.
cesarz Jan I Tzimiskes został zmuszony do wysłania poselstwa na
Athos, w wyniku czego powstał pierwszy ogólny typikon,
dotyczący organizacji życia monastycznego. Dokument nazwano Tragos,
ponieważ został spisany na koźlej skórze {tragos znaczy
kozioł). Obecnie znajduje się on w archiwach Protatonu. W
dokumencie tym zostało powołane do życia zgromadzenie zbierające
się trzy razy w roku, instytucja dzierżąca najwyższą władzę.
Protos i członkowie zgromadzenia nie mogli podejmować istotnych
decyzji niezależnie od siebie. Zgromadzenie to było niezwykle
ważne, gdyż jeszcze za życia Atanazego (zm. ok. 1004 r.) powstało
pięć kolejnych monasterów, a po jego śmierci, do połowy XI w.
-10 następnych. Jednak podstawową formą życia monastycznego nadal
był eremityzm, który często wywierał znaczący wpływ na
cenobityczne wspólnoty - w większości monasterów znajdowała się
stosunkowo duża liczba odosobnionych cel rekluzów, które nierzadko
stawały się centralnym miejscem nowych monasterów.
W 1. połowie XI w., u schyłku
panowania dynastii macedońskiej, monastycyzm na Świętej Górze
znajdował się w fazie rozwoju. Był to, niestety, także okres jego
dojrzewania, które - jak powszechnie wiadomo - jest zawsze
czasem wielkiej niestabilności. Coraz poważniejsze problemy z
dyscypliną były powodem wielu niepokojów i trudności, gdyż
góra Athos cieszyła się sławą najbardziej szanowanego ośrodka
monastycznego w Bizancjum. Ponieważ ich cenobia były cesarskimi
ławrami i jako takie znajdowały się pod patronatem samego cesarza,
problemy te zostały rozwiązane przez interwencję na najwyższym
szczeblu. Cesarz Konstantyn IX Monomach (1042-1055) wysłał swojego
namiestnika, dzięki któremu we wrześniu 1045 r. powstał nowy
typikon, zwany Typikonem Monomacha. Właśnie tam po raz
pierwszy oficjalnie pojawiła się powszechnie używana nazwa „Święta
Góra". Typikon Monomacha był aktem o fundamentalnym
znaczeniu, ponieważ tak szczegółowo opisywał porządek i
organizację życia klasztorów, że przez następne trzy i pół
wieku nie było potrzeby stworzenia nowego dokumentu o charakterze
ogólnym. Co więcej, nie tylko nie wprowadzono żadnych zmian w
modelu życia monastycznego stworzonym przez św. Teodora Studytę,
lecz wręcz wymagano jego ścisłego przestrzegania. Jakiekolwiek
formy luksusu, rozwój ekonomiczny, handel z dalekimi miejscami
oraz mnichami przemieszczającymi się z miejsca w miejsce były
surowo zabronione. Jedność wspólnoty klasztornej była dodatkowo
podkreślona przez szacunek, który otaczał protosa pozostającego
na swoim stanowisku do końca życia. Mianowanie nowego protosa
odbywało się w Konstantynopolu, gdzie otrzymywał on pastorał i
nominację z rąk samego cesarza. Protos podejmował decyzje związane
z codziennym funkcjonowaniem klasztorów, podczas gdy ważniejsze
sprawy były rozstrzygane przez igumenów, od pięciu do dziesięciu
z nich. Najbardziej znaczące kwestie były rozważane podczas
zgromadzenia odbywającego się nie częściej niż trzy razy w roku,
któremu przewodniczył protos.
W ten sposób pod koniec okresu
macedońskiego mocna pozycja protosa stała się wreszcie symbolem
jedności wspólnoty monastycznej, zamieszkującej Świętą
Górę. Jednak klasztory zachowały pełną niezależność; nie
można powiedzieć, by zostały zredukowane do pozycji ogniw w
hierarchicznie zorganizowanym łańcuchu instytucji, którymi
zarządzał protos. W tamtych czasach protos był wybierany spośród
mnichów z mniej znaczących monasterów, aby te bardziej znaczące
nie wywierały na niego wpływu. Ten porządek i organizacja
wreszcie przeistoczyły górę Athos w Świętą Górę. Wielka praca
dynastii macedońskiej dobiegła końca, a jej osiągnięcia stały
się dziedzictwem przekazywanym kolejnym bizantyjskim pokoleniom, a
później - uwzględniając dokonane w kolejnych wiekach zmiany -
pokoleniom postbizantyjskim.
Za:
Mnisi Wschodu i Zachodu; Juan Maria Laboa, Historia monastycyzmu
chrześcijańskiego, tytuł oryginału: The Historical Atlas of
Eastern and Western Christian Monasticism, tłumaczenie: Gabriela
Jaworska, Katarzyna Malecha, CARTA BLANCA Sp. z o.o. Grupa Wydawnicza
PWN, Warszawa 2009
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.