A niektórzy z dawniejszych [filozofów]
zarzucili Platonowi, że «niewłaściwie doszukuje się zasady —
najwyższej zasady (αρχήν αρχής) i powstania czegoś, co
nie ma początku. Jeżeli bowiem będziemy szukać przyczyn
pierwszych rzeczy i wyobrazimy sobie powstanie
tego, co samo przez
się istnieje, niepostrzeżenie posu
niemy się w nieskończoność,
gdzie już nie ma końca
badania. Bo jak ten, kto sądzi, że
wszystkiego do-
wiedzie, udaremnia właśnie sam dowód, tak też i
ten,
kto poszukując przyczyn wszech rzeczy zgoła odwraca
wszystkie rzeczy istniejące i ich związek wychodzący
z jakiejś
określonej najwyższej zasady». Oto, co Teofrast
zarzuca Platonowi
co do jego poglądu na powstanie
duszy, dodając, że nawet nie we
wszystkich sprawach
odnoszących się do przyrody powinniśmy się
dopytywać,
dlaczego coś jest; śmieszne to bowiem, powiada, mieć
wątpliwości, dlaczego ogień parzy i dlaczego śnieg chłodzi.
Teofrast, Historia filozofii
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.