O
filozofii przed filozofią można
też mówić w związku
z innym presokratycznym nurtem myśli
greckiej: mam na
myśli praktykę i teorię jednego z filarów
mentalności
Greków: pragnienia kształtowania i wychowywania,
troski
o to, co oni sami nazwali paideia. Już od czasów
homeryckich
wychowanie młodych zaprzątało umysły warstwy
rycerskiej,
ludzi posiadających arete , czyli doskonałość,
zawsze nieodłączną od szlachetności urodzenia7 która u filozofów
przekształci się później w cnotę, czyli szlachetność duszy.
Pewne
wyobrażenie o tym wychowaniu arystokratycznym mogą nam
dać
poematy Teognisa9, w istocie będące zbiorem przepisów
moralnych.
Wychowawcami arystokratów są dorośli z tej samej
warstwy
społecznej, starający się wpoić wychowankom znaczenie siły
fizycznej, odwagi, poczucia obowiązku i honoru,
jakie przystoją
wojownikom, a których wcieleniem są wielcy
boscy przodkowie
stawiani za wzór. Wraz z rozwojem demokracji, od V w. p.n.e.
poczynając, greckie polis w nie mniejszym
stopniu pragną
kształtować przyszłych obywateli poprzez ćwiczenia ciała:
gimnastykę i muzykę, oraz ćwiczenia ducha.
Ale życie w
demokracji to również walka o władzę: trzeba
więc umieć
przekonywać lud, nakłaniać go do podejmowania
takich czy innych
decyzji podczas zgromadzenia. Jeśli zatem
pragnie się stanąć na
czele ludu, trzeba posiąść sztukę przemawiania. Na to
zapotrzebowanie odpowie ruch sofistów.
7 Co do Grecji okresu archaicznego i
Aten do końca V wieku,
zob. W. Jaeger, Paideia , t. I— przeł. M.
Plezia, Warszawa 1962.
II,
Zob. też H-I. Marrou, Historia
wychowania w starożytności, przeł. S. Łoś, Warszawa 1969 oraz rozdział
The Origins of Higher
Education at Athens w: J.P. Lynch,
Aristotle's School. I Study of
a Greek Educational Institution,
Berkeley 1972, s 32 68.
8 Por. W. Jaeger, Paideia , dz. cyt.,
t. 1 s. 38 i następne. Widać tam
różnicę między wychowaniem
(arystokraty, zgodnym z ideałem
kastowym) i kulturą (człowieka
takiego, jakim powinien być według filozofii).
9 Por. tamże, t. I, s. 211-227.
P. Hadot, Czym jest filozofia
starożytna
tłumaczenie: Piotr
Domański
Patrz Cioran do Gabriela Liiceanu, →
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.