47. Tak jak z rozżarzonych skał wytryskają liczne ogniste iskry, tak z nieustannej medytacji o sprawach boskich rozwija się namiętność duchowa. Powiedział Apostoł Paweł: „Ducha nie gaście!" (l Tes 5,19). Co gasi ducha? Coraz większa troska o ciało, porzucenie medytacji o sprawach boskich, ciągłe wysłuchiwanie pustych słów.
48.
Nie jest dobrą rzeczą, abyśmy porzucali rozmowy o życiu
doskonałych i o ich prawych słowach, które karmią duszę i
pobudzają do pięknego układania życia, a zasiadali z ludźmi
bezwstydnymi, rozmawiając o sprawach pustych i bezużytecznych.
Wtedy bowiem gaśnie namiętność duszy i nie ma już w niej nic
pożytecznego. Miej to zawsze w swojej świadomości: gdy zobaczysz,
że maleje namiętność twego serca, trzeba szybko szukać
przyczyny.
49.
Gdy czytasz Pismo i twój umysł odsunie od siebie rozproszenia,
wtedy zabierz się do modlitwy. Gdyż dzięki modlitwie umysł bardzo
się oczyszcza. Nic tak nie oczyszcza świadomości jak ciągła
modlitwa. Nic nie daje takiej skromności i wstydliwości jak rozmowa
z Bogiem. Nawet gdyby człowiek był zupełnie wewnętrznie rozbity,
zawsze gdy modli się ze skromnością i wstydliwością, to jakby
widział Boga.
50.
Kiedy świadomość jest znużona przez rozliczne medytacje nad
psalmami i modlitwy - a to może zdarzać się często i
wielokrotnie -w końcu znajduje rozmaite preteksty, aby poszukać
rozproszenia. Przeciwstawmy się im z roztropną przebiegłością,
podobnie jak garścią wybornego ziarna przywabia się łagodną
gołębicę.
51.
A więc za każdym razem, gdy widzisz, że świadomość jest
dotknięta nudą, zachęć ją jakimiś lżejszymi rozmowami, które
też są pewnym rodzajem modlitwy. I, zwłaszcza w czasie snu, zajmuj
ją słodkimi hymnami.
55.
Wiedz, mój synu, że pokój - czyli samotność - i każde
postępowanie przynosi owoc w miarę upływu czasu i wytrwałości w
jego zachowywaniu. Pokój i praca w celi wydają owoc dzięki
wytrwałości i strzeżeniu intelektu.
Za:
Św. Izaak z Niniwy, Gramatyka
życia duchowego, wstęp,
przekład z języka włoskiego, opracowanie i redakcja naukowa: Ks.
Jan Słomka, Biblioteka Ojców Kościoła, Wydawnictwo „M”,
Kraków 2010
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.