Prawo działania i dojrzenia rezultatów
działania, ma swoją moc tak długo jak z uwagi na kontakt,
doświadczenie jest interpretowane pod wpływem ignorancji. Wraz z
usunięciem ignorancji nie ma ciała, mowy i umysłu, które
tworzyłyby nowe działanie. Co oczywiście nie znaczy, że arahat
może się podjąć niemoralnych działań. Z uwagi na nieobecność
chciwości, nienawiści i złudzenia jest to niemożliwe.
Anando, kiedy jest ciało, z powodu
cielesnej intencji, przyjemność i ból powstają wewnętrznie;
kiedy jest mowa, z powodu werbalnej intencji, przyjemność i ból
powstają wewnętrznie; kiedy jest umysł, z powodu mentalnej
intencji, przyjemność i ból powstają wewnętrznie – z
ignorancją, jako warunkiem.
Albo z własnej inicjatywy, Anando,
tworzy cielesną determinację, determinowaną przez przyjemność i
ból powstałe wewnętrznie; bądź skłaniany przez innych tworzy tą
cielesną determinację, determinowaną przez przyjemność i ból
powstałe wewnętrznie. Albo z premedytacją, Anando, tworzy cielesną
determinację, determinowaną przez przyjemność i ból powstałe
wewnętrznie; albo nierozważnie tworzy tą cielesną determinację,
determinowaną przez przyjemność i ból powstałe wewnętrznie.
Albo z własnej inicjatywy, Anando,
tworzy werbalną determinację, determinowaną przez przyjemność i
ból powstałe wewnętrznie; bądź skłaniany przez innych tworzy tą
werbalną determinację, determinowaną przez przyjemność i ból
powstałe wewnętrznie. Albo z premedytacją, Anando, tworzy werbalną
determinację, determinowaną przez przyjemność i ból powstałe
wewnętrznie; albo nierozważnie tworzy tą werbalną determinację,
determinowaną przez przyjemność i ból powstałe wewnętrznie.
Albo z własnej inicjatywy, Anando,
tworzy mentalną determinację, determinowaną przez przyjemność i
ból powstałe wewnętrznie; bądź skłaniany przez innych tworzy tą
mentalną determinację, determinowaną przez przyjemność i ból
powstałe wewnętrznie. Albo z premedytacją, Anando, tworzy mentalną
determinację, determinowaną przez przyjemność i ból powstałe
wewnętrznie; albo nierozważnie tworzy tą mentalną determinację,
determinowaną przez przyjemność i ból powstałe wewnętrznie.
Ignorancja jest wpisana we wszystkie te
stany. Ale z zanikiem i wstrzymaniem ignorancji, nie istnieje to
ciało determinowane przez przyjemność i ból powstałe
wewnętrznie; ta mowa determinowana przez przyjemność i ból
powstałe wewnętrznie; ten umysł determinowany przez przyjemność
i ból powstałe wewnętrznie. To pole nie istnieje, ta strona nie
istnieje, ta baza nie istnieje, ta fundacja nie istnieje,
determinowane przez którą, przyjemność i ból powstają
wewnętrznie.
Fragment SN 12: 25
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.