Zanim
zacznie mówić o rodzajach i formach modlitwy, Kasjan
przedstawia swe centralne założenie dotyczące życia
modlitwy: „O naszej modlitwie decyduje więc wcześniejsze
przygotowanie" (Rozm. 9.3.3). Tutaj po raz
pierwszy widać zapożyczenie z Orygenesa i jego traktatu O
modlitwie, dlatego że - podobnie jak Orygenes - Kasjan zaczyna
od właściwej dyspozycji do modlitwy, zanim przejdzie do czterech
rodzajów modlitwy wymienionych w 1 Tm 2,1, a potem do Modlitwy
Pańskiej. Maksyma Kasjana jest analogiczna do jego innych nauk o
ciągłości między życiem obecnym i przyszłym. Jeśli życie
rozumiemy jako przedsmak nieba i jeśli modlitwa jest dla mnicha
najlepszą okazją do rzeczywistego porozumienia się z Bogiem,
to życie codzienne i modlitwa są nierozłącznie związane ze sobą
w moralnym i duchowym pokrewieństwie.
Ideał
„czystej" modlitwy, to znaczy modlitwy ponad
rozproszeniami i wyobrażeniami, opiera się na tych samych
ascetycznych założeniach, z jakimi spotykamy się w nauce
Kasjana o czystości serca i cnocie czystości. Łączy on Pawłowe
„nieustannie się módlcie" (1 Tes 5,17) z pouczeniem,
aby modlić się, „podnosząc ręce czyste, bez gniewu i
sporów" (1 Tm 2,8). „Podnosić ręce czyste" na
modlitwie oznacza modlitwę w czystości serca. Umysł musi być
oczyszczony z błędów, a cnoty ugruntowane tak, żeby mógł on
„karmić się nieustannie kontemplacją Wszechmocnego Boga".
Kiedy Kasjan opisuje „najczystszą i najszczerszą modlitwę"
wznoszącą się od myśli, które zostały uformowane na nowo
na „podobieństwo anielskich", kładzie nacisk na ścisły
związek nieustannej modlitwy z czystością serca. Stopniowe
uwalnianie od ciężaru grzechów pozwala duszy i jej modlitwie
dosięgnąć „szczytów nieba ... ponad sklepieniem niebieskim"
(Rozm. 9.4.2 i 3). Człowiek zostaje uzdolniony do wspięcia
się na górę, aby zobaczyć Przemienionego Jezusa (Rozm.
10.6.2), lub jak orzeł wznosi się na najwyższe przestrzenie
zrozumienia Biblii (Rozm. 10.11.2-4).
Oczyszczenie
modlitwy oznacza wyeliminowanie rozproszeń i zatroskania. Modlitwa w
czystości serca oznacza także zakaz wstępu do „świątyni"
serca wszystkim myślom rozpraszającym. Ciężkie grzechy
takie jak gniew, smutek czy pożądanie towarzyszą mnichowi na
modlitwie i wytwarzają obrazy, które tańczą przed jego oczami,
nawet kiedy próbuje się modlić. Dobre myśli, takie, które rodzą
się z „wpatrywania w niebieskie misteria", mają
skłonność do szybkiego ulatywania i ustępują miejsca mniej
zdrowym (Rozm. 9.7.1-2). W Rozmowie 10 rozważa
też inny aspekt czystości modlitwy - uwolnienie się od
ograniczenia przez obrazy nawet dobre, które mogą utrudnić
spotkanie umysłu z niematerialnością Boga. Troska związana z
rozproszeniami przewija się przez pierwszy zbiór Rozmów i
powraca w Rozmowach 23-24. Koncentracja jest jedynym,
najważniejszym problemem praktycznym, jaki Kasjan porusza w
swej teologii monastycznej.
Praktyka
ascetyczna, przez którą przygotowujemy się do modlitwy, jest
dobrze znana: usuwanie błędów, kładzenie podwalin pod prostotę i
pokorę, budowa „duchowej wieży" cnót wznoszonej do nieba
(Rozm. 9.2.2-3). Lekarstwo na rozproszenia zaproponowane pod
koniec Rozmowy 10 jest standardowe, gdy chodzi o monastycyzm.
Można je znaleźć w Apoftegmatach, w Praktikos Ewagriusza
i w innych źródłach: czuwanie, meditatio i modlitwa
(Rozm. 10.14.1). Modlitwa jest zarówno narzędziem, jak i
owocem życia ascetycznego. Kasjan między podstawowymi
narzędziami ascezy umieszcza też pracę ręczną, jest to podejście
tradycyjne oparte na przekonaniu, że modlitwa i praca ręczna są
naturalnymi, wspierającymi się członami.
Kasjan
ostrzega, że modlitwa zmienia się wraz z okolicznościami w jakich
jest odmawiana. Naprawdę jest wiele rodzajów modlitwy, tyle ile
sytuacji. Mówiąc bardziej fundamentalnie, stan (status) duszy
wpływa na wartość modlitwy mnicha. Aby modlitwa była nieustanna,
dusza musi być czysta i skupiona (Rozm. 9.8.2). Kasjan
sugeruje, że trzy rodzaje okoliczności rzutują na modlitwę:
nastrój, stan sumienia i etap postępu duchowego. Ten ostatni
stanowi pomost prowadzący do jego duchowej teologii, który
ułatwia mu podsumowanie stopni monastycznego wzrostu, wymienianych
w Rozmowie 1 i gdzie indziej. Przytłoczeni ziemskimi
troskami będą modlić się inaczej niż ustabilizowani w „pewności
i spokoju" czy „oświeceni przez objawienie niebieskich
tajemnic (sacramenta)". Kasjan uznaje zmienność
doświadczenia duchowego i duchową jałowość zalicza do możliwych
warunków (Rozm. 9.8.3). Jego zainteresowanie różnymi
stanami duchowymi powróci później w Rozmowie 9 podczas
analizy skruchy i łez, a także w Rozmowie 10, kiedy dokonuje
przeglądu różnych sytuacji, którym może służyć formuła
nieustannej modlitwy.
Za:
Columba Stewart OSB, Kasjan Mnich, Kraków - Tyniec 2004,
źródła monastyczne t. 34, (opracowania, t. 6), przekład Teresa
Lubowiecka
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.