Pachomiusz
przystępuje do dzieła tworzenia wspólnoty. Zaczyna się niezwykle
ważna faza poszukiwań nowego modelu życia ascetycznego, trwająca
prawdopodobnie około czterech lat. Bracia, którzy pisali żywot
założyciela kongregacji (będzie o nich dalej mowa), niewiele o tym
okresie wiedzieli, poza tym, że pierwsze próby były nieudane i
bardzo dla Pachomiusza bolesne; zakończyły się rozstaniem z
buntowniczymi i lekceważąco traktującymi go ascetami (jedyna nieco
bardziej szczegółowa relacja zawarta jest w najstarszej biografii
koptyjskiej w dialekcie sahidyjskim, zwanej S1)- Ważna to
informacja, gdyż trudno posądzać autorów, aby ją wymyślili,
wynika z niej, że charyzmat Pachomiusza rodził się w miarę
doświadczenia w kierowaniu ludźmi.
Bracia
nie wiedzieli też (a my z nimi), co skłoniło Pachomiusza do
zrezygnowania z modelu ascezy indywidualnej („anachoretycznej")
i stworzenia nowej formy ascetyzmu polegającej na gromadzeniu się
mnichów w dużych grupach, we wspólnotach, które zostaną nazwane
greckim terminem koinobion („wspólnota życia"). Jan
Kasjan, autor opisujący środowiska monastyczne a piszący na
początku V w. (mniej więcej w tym samym
czasie, w którym redagowano pierwsze wersje biografii Pachomiusza),
twierdził, że wzorcem dla mnichów egipskich była gmina
jerozolimska skupiająca pierwszych chrześcijan opisana w Dziejach
Apostolskich {Jeden duch i jedno serce ożywiało wszystkich
wierzących. Żaden nie nazywał swoim tego, co posiadał, ale
wszystko mieli wspólne. Apostołowie z wielką mocą świadczyli o
zmartwychwstaniu Pana Jezusa, a wszyscy oni mieli wielką łaskę.
Nikt z nich nie cierpiał niedostatku, bo właściciele pól albo
domów sprzedawali je i przynosili pieniądze ze sprzedaży, i
składali je u stóp Apostołów. Każdemu też rozdzielano według
potrzeby - 4,32-37). Jednak wyjaśnienie Kasjana, przydające
monastycyzmowi biblijnego autorytetu i blasku, z pewnością jest
nietrafne: nie tylko gmina jerozolimska w sposób oczywisty była
innym rodzajem społeczności, ale także ogromna przerwa w czasie,
dzieląca ją od działań Pachomiusza, każe nam odrzucić taką
interpretację. Sam Pachomiusz nie wspomina o gminie jerozolimskiej
jako wzorcu dla jego wspólnot. Badacze nowocześni szukali jego
modelu w kręgach pogańskich (wyznawcy Serapisa), żydowskich (grupa
terapeutów bytująca pod Aleksandrią w I w, opisana przez Filona w
traktacie O życiu kontemplacyjnym), nawet w manichejskich
społecznościach obecnych w Egipcie w końcu III w. Nie mające
najmniejszego oparcia w źródłach takie próby zostały ostatecznie
porzucone i musimy się pogodzić z naszą niewiedzą w tej ważnej
kwestii.
(Ewa
Wipszycka ze wstępu)
Za:
Pachomiana Graeca: Vita graeca prima. List Ammona, Paralipomena,
przekład: Ewa Dąbrowska, wstęp i opracowanie: Ewa Wipszycka,
źródła monastyczne 65, starożytność 39, TYNIEC Wydawnictwo
Benedyktynów, Kraków 2013
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.