Wszystko, co przemijające, zmniejsza
się, upada, zużywa się i wzrasta, opróżnia się i napełnia.
Toteż przy tak niepewnym stanie udziałem jego jest nierówność,
podczas kiedy istota rzeczy boskich jest jedna i ta sama. Rozum zaś
nie jest niczym innym, jak zasadzoną w ludzkim ciele cząstką ducha
boskiego. Jeżeli rozum jest czymś boskim, a nie ma dobra bez
rozumu, tedy wszelkie dobro także jest boskie. (...)
Dlatego właśnie powiadam: czymś
równym sobie jest spokojnie przeżywać radość oraz spokojnie
znosić ból. Owa radość wcale nie stoi wyżej od tej wytrzymałości
duchowej łykającej wśród katuszy swe własne jęki. Tamte dobra
są godne pożądania, te są godne podziwu, niemniej jednak obydwa
ich rodzaje są sobie równe, bo wszystko, co sprawia przykrość,
pokryte jest przez tym większą potęgę dobra. Ktokolwiek ma je za
nierówne, odwraca oczy od samych cnót i bierze pod uwagę
okoliczności zewnętrzne. Prawdziwe dobra mają jedną wagę i jedną
miarę. Fałszywe zaś zawierają w sobie wiele nicości. To więc,
co patrzącym wydaje się piękne i okazałe, okazuje się oszustwem,
gdy się położy je na wagę. Tak jest, mój Lucyliuszu. Cokolwiek
poleca prawdziwy rozum, jest niewzruszalne i wiecznotrwałe, umacnia
i podnosi ducha, który stale przebywać będzie na wyżynach. To, co
pochwalane jest przez płochość i uchodzi za dobro w mniemaniu
pospólstwa, napawa cieszących się próżną radością; to zaś,
czego boją się oni jako zła, budzi lęk w ich umysłach i przeraża
ich tak samo, jak pozorne niebezpieczeństwo trwoży zwierzęta.
Obydwie rzeczy zatem utrudzają duszę i dręczą bez powodu: ani
tamta nie jest godna radości, ani tej nie warto się obawiać. Sam
tylko rozum jest nieodmienny i mocno trzyma się swojego zdania.
Albowiem nie służy on zmysłom, lecz panuje nad nimi.
Seneka,
Listy moralne do Lucyliusza
Tłumaczenie:
Wiktor Kornatowski
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.