Przy pewnej okazji Zrealizowany
mieszkał w Kusinara, w ofiarnym lesie. Tam Zrealizowany odezwał się
do mnichów tak: „Mnisi!” „Czcigodny panie”, odpowiedzieli ci
mnisi. Zrealizowany rzekł to:
„Mnisi, mnich który chce zganić
inną osobę, powinien wpierw przeegzaminować siebie w odniesieniu
do pięciu rzeczy i ustanowić u siebie pięć rzeczy, zanim zgani
inną osobę. W odniesieniu do jakich pięciu rzeczy mnich powinien
się przeegzaminować?
Mnisi, mnich który chce zganić inną
osobę, powinien wpierw przeegzaminować siebie w ten sposób: 'Czy
moje cielesne zachowanie jest czyste? Czy posiadam cielesne
zachowanie które jest czyste, bezbłędne i nienaganne? Czy ta cecha
istnieje u mnie czy też nie?' Jeżeli cielesne zachowanie mnicha
jest nieczyste, i nie posiada on cielesnego zachowania które jest
czyste, bezbłędne i nienaganne, będą tacy którzy powiedzą mu:
'Proszę wpierw trenuj cieleśnie siebie'. Będą tacy, którzy mu to
powiedzą.
I znów, mnich który chce zganić inną
osobę, powinien wpierw przeegzaminować siebie w ten sposób: 'Czy
moje werbalne zachowanie jest czyste? Czy posiadam werbalne
zachowanie które jest czyste, bezbłędne i nienaganne? Czy ta cecha
istnieje u mnie czy też nie?' Jeżeli werbalne zachowanie mnicha
jest nieczyste, i nie posiada on werbalnego zachowania które jest
czyste, bezbłędne i nienaganne, będą tacy którzy powiedzą mu:
'Proszę wpierw trenuj werbalnie siebie'. Będą tacy, którzy mu to
powiedzą.
I znów, mnich który chce zganić inną
osobę, powinien wpierw przeegzaminować siebie w ten sposób: 'Czy
ustanowiłem umysł przyjazności bez resentymentu wobec moich
kolegów mnichów? Czy ta cecha istnieje u mnie czy też nie?' Jeżeli
mnich nie ustanowił umysłu przyjazności bez resentymentu wobec
swych kolegów mnichów, będą tacy którzy powiedzą mu: 'Proszę
wpierw ustanów umysł przyjazności bez resentymentu wobec swych
kolegów mnichów'. Będą tacy, którzy mu to powiedzą.
I znów, mnich który chce zganić inną
osobę, powinien wpierw przeegzaminować siebie w ten sposób: 'Czy
jestem uczony, i czy pamiętam i zachowuję to czego się nauczyłem?
Czy nauczyłem się wiele z tych nauk co dobre na początku, dobre w
środku, dobre na końcu, o właściwym znaczeniu i frazie, które
proklamują doskonale pełne i czyste święte życie? Czy zachowałem
je w umyśle, wyrecytowałem werbalnie, mentalnie przebadałem i
spenetrowałem je dobrze przez pogląd? Czy ta cecha istnieje u mnie
czy też nie?' Jeżeli mnich nie jest uczony i nie zapamiętał i
nie zachował to czego się nauczył, nie jest wielce uczony w tych
naukach co dobre na początku, dobre w środku, dobre na końcu, o
właściwym znaczeniu i frazie, które proklamują doskonale pełne
czyste święte życie. Nie zachował ich w umyśle, nie wyrecytował
werbalnie, mentalnie nie przebadał i nie spenetrował ich dobrze
przez pogląd, będą tacy którzy powiedzą mu: 'Proszę wpierw się
dokształć w przekazie Dhammy'. Będą tacy, którzy mu to powiedzą.
I znów, mnich który chce zganić inną
osobę, powinien wpierw przeegzaminować siebie w ten sposób: 'Czy
obie Patimokkhy zostały dobrze mi przekazane w szczegółach, dobrze
przeanalizowane, dobrze opanowane, dobrze określone w terminach
reguł i ich szczegółowych wyjaśnieniach? Czy ta cecha istnieje u
mnie czy też nie?' Jeżeli obie Patimokkhy nie zostały dobrze mu
przekazane w szczegółach, dobrze przeanalizowane, dobrze opanowane,
dobrze określone w terminach reguł i ich szczegółowych
wyjaśnieniach, i jeżeli, gdy zapytany: 'Gdzie Zrealizowany to
oznajmił?', nie będzie w stanie odpowiedzieć, będą tacy którzy
powiedzą mu: 'Proszę wpierw naucz się Dyscypliny'. Będą tacy,
którzy mu to powiedzą.
To w odniesieniu do tych pięciu
rzeczy, powinien się przeegzaminować.
A w jakich pięciu rzeczach powinien
się ustanowić? [Powinien rozważyć]: 'Będę mówił w odpowiednim
czasie, nie w nieodpowiednim czasie; będę mówił zgodnie z prawdą,
nie fałszywie; będę mówił łagodnie, nie ostro; będę mówił w
korzystny sposób, nie w krzywdzący sposób; będę mówił z
przyjaznym umysłem, nie podczas odczuwania nienawiści'. Takie jest
te pięć rzeczy, w których powinien się ustanowić.
Mnisi, mnich który chce zganić inną
osobę, powinien wpierw przeegzaminować siebie w odniesieniu do tych
pięciu rzeczy i ustanowić u siebie te pięć rzeczy, zanim zgani
inną osobę”.
AN X, 44
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.