Myśl
swoją wyraził on przede wszystkim w powieściach, ale niekiedy
także w Dzienniku, który jest źródłem cennych refleksji.
Aby tę myśl przedstawić w sposób systematyczny, trzeba zebrać i
pogrupować różne stwierdzenia oraz uchwycić ich intuicje i
wzajemne powiązania.
Bardzo
szybko zdamy sobie sprawę, że koncepcja wolności u Dostojewskiego
jest w istocie dynamiczna. Człowiek wciąż stara się być wolnym,
i gdziekolwiek się znajdzie, odkrywa, iż jest niewolnikiem. Im
bardziej dokucza mu zniewolenie, tym większe odczuwa pragnienie
wolności i bardziej jest nią zafascynowany. Jaką ma wszakże ideę
swego ideału?
Jedną
z najważniejszych cech wolności jest jej bezgraniczność. Ten
aspekt możemy stwierdzić zarówno u siebie, jak u innych: każde
ograniczenie wolności, choćby najmniejsze, jest odczuwane jako
obraza godności osoby. Człowiek pragnie mieć wolny wybór, czy
chodzi o dobro, czy o zło. Jeśli jednak wybierze zło, uderza w
swoją osobę, ryzykuje samozniszczeniem, gdyż z własnego wyboru
może nawet zrujnować swoją egzystencję albo też sprawy czy
wartości, którymi żyje społeczeństwo. Wolność jawi się
wówczas jako czynnik zagrażający właściwemu porządkowi życia i
społeczeństwa. Wydaje się więc, że aby zapobiec wielkim
nieszczęściom, musimy ustalić granice wolności, pomagając
człowiekowi w dokonywaniu wyborów, ale w takich ramach, by nie
szkodzić nikomu. Takie rozwiązanie podsuwa nam długie
doświadczenie ludzkie, i taką właśnie koncepcję Wielki
Inkwizytor przedstawia Chrystusowi w powieści Bracia Karamazow.
Ale wobec takich motywacji Chrystus milczy; On bowiem jest
wolnością absolutną, bez granic.
Wolność
jest również irracjonalna, metalogiczna. Nie znosi granic
nakładanych przez siłę, porządek, prawa i nie toleruje, aby ją
pętano łańcuchami logicznego myślenia. Filozofowie wieku
Oświecenia próbowali przekonać świat, że człowiek, ponieważ
jest obdarzony rozumem, postępuje w taki lub inny sposób. Ale
człowiek - zauważa Dostojewski - nie idzie za logiką rozumu, jest
raczej szalony, i woli być takim, bo przynajmniej wtedy jest wolny.
Wolność
jest demoniczna. Ci wszyscy, którzy pragnęli iść drogą
nieograniczonej wolności, odkryli, że ich życie przekracza miarę
ludzi śmiertelnych: stali się oni jakby „demonami". To
właśnie przypomina tytuł słynnej powieści Dostojewskiego. Tacy
ludzie są jakby „opętani" i kończą tragicznie. W historii
rodziny Karamazow ojciec nie uznaje żadnych granic w życiu
seksualnym i zostaje w końcu zabity przez własnego syna - istotę,
której dał życie; Dimitri Karamazow odrzuca nakładanie granic
swym uczuciom i namiętnościom, i kończy w więzieniu; Iwan
Karamazow nie umie powściągnąć swego rozumowania i ekstrawagancji
myślowych, i popada w obłęd. Oto rezultaty, do których doprowadza
demon wolności. Wyzwala on człowieka, aby go zniszczyć. Czy
możliwa jest inna wizja?
Wolność
jest chrystologiczna. Aby być naprawdę wolnym, trzeba
rzeczywiście przekroczyć granice człowieczeństwa i stać się
„boskim". Człowiek ma tę możliwość, jeśli odrzuca
opętanie przez szatana i identyfikuje się z Chrystusem. Taki
człowiek zostaje przebóstwiony, doskonaląc się zarazem jako
człowiek. Tak właśnie jest przedstawiony Alosza Karamazow,
prawdziwie wolny człowiek pośród istot, które żyją zniewolone
jedne przez drugie i przez siebie same.
Wolność
ma charakter eschatologiczny. Do takiego wniosku dochodzi
Alosza po pokonaniu swej ostatniej pokusy. Okazją do niej było
psucie się ciała, które nastąpiło po śmierci starca Zo-simy.
Podczas gdy wszyscy oczekiwali niezniszczalność ciała, jako dowodu
świętości tego starego człowieka, ów znak wskazywał, że nawet
czcigodny mnich nie był w stanie przebóstwienia i całkowitego
wyzwolenia. Dzięki snowi o Godach w Kanie Galilejskiej Alosza w
końcu zrozumiał, że pełną wolność uda się odnaleźć dopiero
przy drugim przyjściu Chrystusa Wybawiciela. Tutaj żyjemy w
niewoli, zawinionej przez nasze złe wybory i nasze grzechy.
Dlatego cierpimy. Trzeba uznać to cierpienie za szczególną łaskę
Boga. Sprowadza nas ono na właściwą drogę, upodabnia do
Chrystusa, jest więc wyzwalające: „Cierpię, a więc jestem - oto
właściwa interpretacja słów Kartezjusza".
Dostojewski
w swoisty sposób wyraził koncepcję wolności, która pozostaje
naprawdę charakterystyczna dla myśli rosyjskiej. Można zobrazować
różne jej aspekty, które ukażemy w świadectwach innych
myślicieli, pozwolą nam one bowiem dodać poniższe rozważania o
wolności, która jest metanomiczna, metalogiczna, Bożo-ludzka,
twórcza, przeobrażająca, kenotyczna.
Za:
Tomaś Śpidlik, Myśl rosyjska. Inna wizja człowieka, tytuł
oryginału: L’idee russe. Une autre vision de l’homme, przekład
z francuskiego: Janina Dembska, Wydawnictwo Księży Marianów
(seria: Bogosłowije 3), Warszawa 2000
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.