78.
Jeżeli zaś chodzi o dobrą intencję, pustelnik potrzebuje jej,
gdyż bez niej wszystkie działania cnotliwe są bezużyteczne i nie
można jej zamienić na nic innego. Dobra intencja to trwanie w
pokoju, w uspokojeniu odosobnienia dla Boga i Jego miłości. Niech
brat absolutnie w swoim umyśle nie oczekuje, że za swoje działania
otrzyma odpłatę od tego świata. Niech nie oczkuje odpoczynku dla
ciała ani względów ludzkich, ani pierwszeństwa, ani przewodzenia,
ani chwały, ani sławy, ani honorów. Ale niech jedyną jego
intencją i motywem jego postępowania będzie uzyskanie miłości
naszego Pana Jezusa, Doskonałego, i kontemplowanie Go w duchu.
83.
Pustelnik żyjący w odosobnieniu nie powinien rozmawiać z nikim w
żadnej chwili swego odosobnienia. Ponieważ jeżeli mnich nie
powściąga zmysłów swojego ciała, szczególnie wzroku, słuchu i
języka, nie znajdzie pokoju dla swojej duszy. Albowiem umysł
nie znajduje pokoju bez ciała, jak powiedział ojciec Marek.
85.
Wszyscy ojcowie, którzy kochali pokój i odosobnienie, nie
troszczyli się o spełnianie uczynków miłości wobec bliźniego,
lękając się osłabienia swojej osoby. I nikt nie napotykał ich
czcigodnych twarzy, ponieważ byli wstydliwi.
86.
Ojciec Arseniusz nie chciał, aby się z nim spotykali ludzie, ojciec
Teodor, gdy przypadkiem spotykał kogoś, stawał się jak miecz,
który ścina wszystko na swej drodze i nie pozdrawiał tych, których
spotykał poza swoją celą. Święty Arseniusz nie pozdrawiał
nikogo z tych, co go odwiedzali, ponieważ głos mu powiedział:
„Uciekaj od ludzi, a będziesz zbawiony".
90.
A więc zatrzymaj swój wzrok na poruszeniach twoich
wewnętrznych namiętności, które są wywoływane przez wspomnienia
twoich dawnych grzechów, według tego, co powiedział ojciec
Izajasz: „Czuwaj nad tym, co dociera do ciebie od namiętności
wywołanych przez myśli diabelskie". To są takie poruszenia,
nad którymi nie masz mocy. One tylko przypominają ci twoje grzechy,
aby w ten sposób doprowadzić cię do rezygnacji, oziębić cię i
sprawić, abyś upadł wraz z nimi.
91.
Mam na myśli obrzydliwość namiętności, jaka jest we wspomnieniu
kobiety, wspomnieniu brata, który cię zasmucił, i w innych
podobnych wspomnieniach, które pochodzą od namiętności. Naucz się
walczyć i wojować przeciw nim, ponieważ w jakichkolwiek
okolicznościach nie ma nic lepszego dla człowieka, jak tylko znać
swój stan i być świadomym swoich namiętności, aby je zwalczać i
poddawać w niewolę władaniem swojej woli. Dzięki tej walce
człowiek szybko osiągnie czystość serca i zobaczy Boga.
Za:
Św. Izaak z Niniwy, Gramatyka
życia duchowego, wstęp,
przekład z języka włoskiego, opracowanie i redakcja naukowa: Ks.
Jan Słomka, Biblioteka Ojców Kościoła, Wydawnictwo „M”,
Kraków 2010
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.