Fragment końcowy D1 – o brahmajala:
Kiedy mnisi, mnich rozumie takimi
jakimi są, powstawanie i przemijanie tych sześciu baz dla kontaktu,
gratyfikację i ich niebezpieczeństwo, i ucieczkę od nich, wie to
co wychodzi poza wszystkie te poglądy.
Kiedykolwiek pustelnicy i bramini
spekulują na temat przeszłości i
przeszłości czy obu na raz, i mają ustalone poglądy na ten temat i
przedstawiają o tym spekulatywne poglądy, wszyscy oni są
pochwyceni w tą sieć z jej sześćdziesięcioma dwoma dywizjami, i
kiedykolwiek się wynurzą i próbują wydostać, są łapani i
trzymani przez tą sieć. Tak jak zręczny rybak czy jego pomocnik
mógłby pokryć mały odcinek wodny dobrze splecioną siecią,
myśląc: „Jakiekolwiek większe stworzenia mogą być w tej
wodzie, wszystkie są pochwycone przez tą sieć, łapane i trzymane
w tej sieci”, tak też wszyscy ci są uwięzieni i łapani w tą
sieć.
Mnisi, ciało Tathagaty stoi z
czynnikiem wiodącym do istnienia odciętym. Tak długo jak ciało
trwa, bogowie i ludzie go widzą. Ale z rozpadem ciała, z
wyczerpaniem zakresu życiowego, bogowie i ludzie już go nie
zobaczą. Mnisi, tak jak gałąź z owocami mango gdy zostaje ucięta,
wszystkie mango idą wraz z nią, tak też ciało Tathagaty stoi z
czynnikiem wiodącym do istnienia odciętym. Tak długo jak ciało
trwa, bogowie i ludzie go widzą. Ale z rozpadem ciała, z
wyczerpaniem zakresu życiowego, bogowie i ludzie już go nie
zobaczą. D 1
Czas i przestrzeń nie są, tak jak
zakłada to nauka, obiektywne, jednak dopóki istnieje zawłaszczenie
organów zmysłowych, z uwagi na avijja, doświadczenie jest
interpretowane jako relacja „ja i świat”.
Jednak wraz z rezygnacją z
zawłaszczenia, co innymi słowy jest wstrzymaniem sześciorakiej
bazy, następuje realizacja elementu nie-determinowanego. I z uwagi
na jego niezmienność, czas jako taki dochodzi do końca. Zmiana w
świecie dalej jest postrzegana, ale jest to już świat wyludniony,
pusty od „ja”, przeszłość i przyszłość przestają mieć
jakiekolwiek znaczenie.
Zatem, mnisi, ta baza powinna być
zrozumiana, gdzie oko znika i percepcja form zanika. Ta baza powinna
być zrozumiana, gdzie ucho znika i percepcja dźwięków zanika. Ta
baza powinna być zrozumiana, gdzie nos znika i percepcja zapachów
zanika. Ta baza powinna być zrozumiana, gdzie język znika i
percepcja smaków zanika. Ta baza powinna być zrozumiana, gdzie
ciało znika i percepcja dotyków zanika. Ta baza powinna być
zrozumiana, gdzie umysł znika i percepcja mentalnych obiektów
zanika. (...)
Ananda: Rozumiem szczegółowe
znaczenie streszczenia następująco: Przyjaciele, to zostało
wypowiedziane przez Zrealizowanego w odniesieniu do wstrzymania
sześciu baz zmysłowych.
SN 35: 117
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.