1. Dokonane zostało tu założenie, że
wydarzenie obserwowania, w najprostszy sposób musi z konieczności
być kompleksowe. Bez porównania (konfrontacji) nie można
powiedzieć, że w ogóle miała miejsce obserwacja. Gdyż (a) bez
symultanicznej (jak gdyby przestrzennej) konfrontacji różnicy w
obserwowanym („to” nie „tamto”) nie można powiedzieć, że
wydarzyła się jakakolwiek obserwacja, gdyż nie ma sposobu na
rozróżnienie zakładanej obserwacji od nie-obserwacji, i (b) bez
różnicy pomiędzy obserwowanym i obserwatorem (obserwowaną przez
sukcesyjne, jak gdyby „temporalne” porównanie jako „różnica
w nowym obserwowanym”) również żadna obserwacja nie może się
wydarzyć, gdyż zakładany obserwator nie mógłby być odróżniony
od obserwowanego. Obserwowane, które jest nierozróżnialne od
nie-obserwowanego, będzie uważane za niekonstytuujące obserwacji i
tak samo „obserwator bez obserwowanego” i „obserwowane bez
obserwatorów” i „obserwator i obserwowane nierozróżnialne
inter se”. Nanamoli Thera
Jeżeli jestem, jestem w przestrzeni i
czasie. Ale przestrzeń i czas jeżeli są, są zawsze razem ze mną.
Świat, tak jak wyobrażają go sobie naukowcy, jest światem
abstrakcyjnym, rzeczywistość jest taka jak powyżej opisał ją
czcigodny Nanamoli.
2. Obserwator
nie pojawia się wcale w swym obserwowanym polu w żaden sposób,
przez co „brakuje nic” i dlatego jest on symbolizowany przez „0”.
Podczas gdy jest wszędzie, podczas gdy jest absolutnie esencjonalny
„nie liczy się” wcale. Czy jest jeden czy wielu, nie jest to
możliwe do określenia inaczej jak tylko z pola czy pól, które są
obserwowane. Ale to antycypuje. Konsekwentnie podczas gdy jego
pojedyńczość lub wielość jest sprawą do rozważenia przez
zagłębienie się w jego naturę, przy badaniu natury obserwowanego
może być nierozpatrywany (tak długo jak pamiętam, że nic o nim
nie wiem). Zatem na ten moment przynajmniej włożę go w nawias (0)
i zapomnę o nim (pamiętając oczywiście, że o nim zapomniałem).
To jest to co Obiektywna Nauka twierdzi, że robi (i często zapomina robić) i za co podziw jest zwykle oczekiwany. (Rezultaty tego będę nazywał Solalteryzmem lub Nauką Podmiotu pozostawiającego siebie poza swoimi obliczeniami). Skoro On liczy się za zero w obserwowanym, które nie jest obserwowane bez niego, łatwo może być wprowadzony ponownie. Jest oczywiście odwrotna, opozycyjna procedura, gdzie rezultaty są zwykle „skazany bez procesu” i są zwyczajowo nazywane Solipsyzmem lub tym o „szaleńcu co zastrzelił się w niedostępnej twierdzy”. Nanamoli Thera
Obserwator nie pojawia się wcale w
swym obserwowanym polu w żaden sposób -to zdanie może
czytelnika zdziwić. Jak to się nie pojawia? Inny obserwator
wyraźnie go widzi … ba, sam obserwator widzi swoje ciało … Ale,
dla tego drugiego obserwatora, to co obserwuje, jest obserwowanym
polem, i nie tylko to, ściśle rzecz biorąc, ciało, jako takie,
także należy zaklasyfikować jako część obserwowanego pola. I tu
właśnie wchodzi Dhamma. Wraz z identyfikacją z ciałem obserwator
ucieleśnia się w obserwowanym polu, istnieje. Ale że istnienie
jest nierozerwalnie związane z cierpieniem, choćby poprzez kontakt
z tym co niemiłe i rozłąka z tym co miłe, inteligentny obserwator
rozpoczyna poszukiwania sposobu, jak zaradzić temu cierpieniu.
Spotyka Buddę, który mówi mu, że jego cierpienie jest spowodowane
błędną identyfikacją z nietrwałymi rzeczami. Obserwator
podejmuje się procesu dezidentyfikacji i znika z obserwowanego pola.
W terminach Dhammy, to bhava nirodho – wstrzymanie istnienia. Warto
tylko zaznaczyć, że nie należy mylić wstrzymania istnienia z
nie-istnieniem. Wraz ze wstrzymaniem koncepcji „jestem” nie ma
mowy ani o afirmacji ani o negowaniu istnienia. To koniec przygody
świadomości w świecie. Wszelka możliwość opisu została
wstrzymana.
Upasiva
spytał: Kiedy arahat odszedł, czy już dłużej nie istnieje? Lub
czy trwa po wsze czasy? Budda odpowiedział: Upasivo, nie ma miary na
tego kto tak odszedł. Nie ma w nim nic przez co mógłby być
opisany. Kiedy wszelkie idee zostały zniesione, wszelkie drogi opisu
zostały zniesione.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.