- Żydowski pisarz Filon z
Aleksandrii (15-10 przed Chr. - po 41 po Chr.) odegrał ważną rolę
w egzegezie, teologii i duchowości żydowskiej oraz
chrześcijańskiej. Jego interpretacja alegoryczna Pięcioksięgu
ukierunkowała hermeneutykę chrześcijańską w tym, co
najlepsze i najbardziej dyskusyjne. Filon, pochodzący z bardzo
bogatej rodziny aleksandryjskiej, otrzymał wykształcenie biblijne
(z wyjątkiem języka hebrajskiego) i greckie, co ułatwiło mu
kontakty z wyższymi sferami społecznymi Cesarstwa Rzymskiego, ale
bez konieczności wypierania się wiary. Filon stosował w
studiowaniu Prawa żydowskiego metody i doktryny filozofii
eklektycznej swoich czasów, odrzucając jednak to wszystko, co w
niej przeciwstawiało się myśli Mojżesza. Zapewne komentował
Prawo w szabat w synagodze, dla wykształconego audytorium. Miał
jednak temperament raczej filozofa niż retora. W bardzo młodym
wieku poczuł ukłucie „żądła filozofii". Ta dyscyplina
„była dla niego, podobnie jak dla jego współczesnych,
nawróceniem. Wymaga ona wysiłku ascezy i oderwania, który prowadzi
do odkrycia prawdziwego sensu, życia w posiadaniu dóbr
wewnętrznych". W młodości Filon odbywał „rekolekcje"
u terapeutów - samotników uprawiających egzegezę alegoryczną na
przedmieściach Aleksandrii. Te szczęśliwe lata nie trwały jednak
długo i Filon musiał podjąć odpowiedzialną funkcję w żydowskiej
gminie aleksandryjskiej. Punktem szczytowym tej kariery było
kierowanie poselstwem wysłanym przez jego współrodaków do cesarza
Kaliguli, potem do jego następcy - Klaudiusza,, dla uregulowania
statusu Żydów w Egipcie (rok 40/41) po pogromie z 39 roku. Filon
miał więc prawo przypominać, potwierdzając zarazem wyższość
życia kontemplacyjnego, że nie powinno ono odciągać od
wypełniania obowiązków politycznych i społecznych. „Życie
kontemplacyjne, gdy przychodzi w starości, po życiu czynnym w
młodości, jest najlepsze i najbardziej święte". Taka była
niewątpliwie sytuacja wielu esseńczyków i terapeutów.
Upodobanie
Filona do życia kontemplacyjnego i sposób, w jaki je przedstawia w
swym dziele, mimo że jest tylko jednym z reprezentantów nurtu
filozofii greckiej i mistyki egipskiej, sprawiły, iż wywarł on
wpływ na język monastycyzmu chrześcijańskiego, bezpośrednio lub
poprzez autorów chrześcijańskich z Aleksandrii. W szczególności
wydaje się, że to Filon nadał stoickiemu wyrażeniu „życie
czynne" znaczenie „życia ascetycznego", które
upowszechniło się dzięki Ewagriuszowi.
Za:
O. Vincent Desprez OSB, Początki monastycyzmu, tom 1, Dzieje
monastycyzmu chrześcijańskiego do Soboru Efeskiego (431), przekład:
Janina Dembska, tytuł oryginału: Le monachisme primitif. Des
origines junqu 'au concile d' Ephese, [seria: źródła monastyczne,
t. 21, opracowania: t. 3], przedmowa O. Pierre Miquel OSB, redakcja
naukowa: Ks. Marek Starowieyski, Tyniec - Wydawnictwo Benedyktynów,
Kraków 1999
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.