2(2).
Ten sam abba Antoni, kiedy raz rozmyślał o głębokości sądów
Bożych, zapytał: „Panie, dlaczego to jedni umierają we wczesnej
młodości, a inni dożywają późnej starości? Dlaczego jedni są
w nędzy, a inni się bogacą? Dlaczego bogacą się źli, a dobrzy
są w nędzy?" I usłyszał głos mówiący: „Antoni, pilnuj
siebie samego: bo tamto wszystko to sądy Boże, i zrozumienie ich
nie wyszłoby ci na dobre".
Abba
Antoni słusznie dostrzega absurdalność ludzkiego losu gdy pod
uwagę bierzemy odseparowane ludzkie istnienie, które teraz
przeżywamy. Dajmy sobie spokój z niesprawiedliwością materialną,
są ludzie ubodzy, z nizin społecznych, ledwo wiążących koniec z
końcem, albo też tak jak to ma miejsce nawet i we współczesnym
świecie, umierający z głodu. Władcą tego świata jest Książę
Ciemności i można oczekiwać, że będzie on dokładnie taki jaki
jest.
Ale
co z Królestwem Niebieskim. Jego poznanie jest kwestią inteligencji
– a większość ludzi jest na tyle nieinteligentna, że zajmuje
się i troszczy przede wszystkim nietrwałymi sprawami tego świata,
nie rozumiejąc, że postać tego świata jest przemijająca. Cóż
za głupcy! I jacy biedni! Za swoją głupotę, nie przecisnąwszy
się przez wąską bramę są zatem skazani na wieczne potępienie?
Prawo
karmy jest źle rozumiane przez większość chrześcijan jako
fatalizm i obwiniane o wszystko co najgorsze, stawiane na równi albo
i niżej od przesłania Talmudu. Podczas gdy nie ma ono nic wspólnego
z fatalizmem, ale raczej z fundamentalną zasadą: Zbierzemy to co
posiejemy. Zatem wiara w to prawo uczy odpowiedzialności za swe
uczynki, nie tylko zresztą ciałem, to co myślimy i co mówimy, też
ma znaczenie. Dodatkowo zatem, w dobie bezbożnego ateizmu, prawo
karmy ostrzega nas przed skutkami naszych działań i wymusza wysokie
standardy etyczne, o ile chcemy uniknąć cierpienia.
Jedna
z ważniejszych Sutr poświęcona temu prawu, która jest
bezpośrednią odpowiedzią na pytanie abby Antoniego. Oczywiście,
można w ją nie wierzyć, należy jednak pamiętać, że zaparcie
się siebie obejmuje także nieprzywiązywanie się do swoich
poglądów, o ile nie znajdują bezpośredniego oparcia w Nauce
Jezusa, a On nigdzie nie powiedział, że to życie jest naszym
jedynym. Ten sam problem ma tez sporo buddystów, pokładając wiarę
w tradycyjne nauki, które jednak nie zostały wypowiedziane przez
samego Buddę a są jedynie interpretacjami jego nauczania.
Kto
pilnuje samego siebie, ten jest bezpieczny. Kto jednak twierdzi, że
z uwagi na parę lat słabości na tym świecie, można się skazać
na wieczne potępienie, po prostu rzutuje swój brak współczucia i
zrozumienia na Boski Porządek i Ład Moralny, obowiązujący we
wszechświecie. Bez wątpienia za złe czyny i głupotę, trzeba
będzie nam zapłacić jak też odebrać nagrodę za dobre uczynki i
mądrość, ale o ile całkowite nie zaprzemy się siebie, rezygnując
z naszego „ja” i realizując boską niezmienność wiecznego
Teraz, zarówno rezultaty naszych dobrych i złych działań myślą,
mową i ciałem, są nietrwałe.
I
tylko w takim sensie możemy mówić o wiecznym potępieniu. I musi
ono być wieczne, przynajmniej do czasu aż nie zrezygnujemy z
poszukiwania trwałego szczęścia w nietrwałych rzeczach
przestrzeni i czasu.
2 "Mistrzu Gotama,
jaki jest powód, jaki warunek, dlaczego podrzędność i nadrzędność
jest spotykana wśród istot, wśród ludzkiego rodzaju? Gdyż
spotykam krótko żyjących i długo żyjących, chorych i zdrowych,
brzydkich i pięknych, niewpływowych i wpływowych, biednych i
zamożnych, nisko urodzonych i wysoko urodzonych, głupich i mądrych.
Jaki jest powód, jaki warunek, dlaczego podrzędność i nadrzędność
jest spotykana wśród istot, wśród ludzkiego rodzaju?"
3 "Uczniu, istoty są
właścicielami działań, spadkobiercami działań, działania mają
za swych przodków, działania mają za swą rodzinę
(odpowiedzialność), działania są ich schronieniem domowym. To
działania rozróżniają istoty na podrzędne i nadrzędne".
4 "Nie rozumiem
szczegółowo znaczenia wypowiedzi mistrza Gotamy przedstawionej
pokrótce, bez szczegółowej ekspozycji znaczenia. Byłoby dobrze,
gdyby mistrz Gotama pouczył mnie w Dhammie w taki sposób bym mógł
zrozumieć szczegółowe znaczenie wypowiedzi mistrza Gotamy
przedstawionej pokrótce bez szczegółowej ekspozycji znaczenia".
"Zatem uczniu słuchaj i bacznie uważaj na to co powiem".
"Tak jest, mistrzu Gotama", odpowiedział uczeń Subha.
Zrealizowany powiedział to:
5 Tu uczniu, pewna kobieta
czy mężczyzna jest zabójcą żywych istot, mordercą z krwawymi
rękami, skłonnym do ciosów i przemocy, bezlitosnym dla żywych
istot. Z uwagi na podjęcie i spełnienie takich działań, po
rozpadzie ciała, po śmierci, pojawia się on w stanie deprywacji,
nieszczęśliwej destynacji, w zatraceniu, nawet w piekle.
Jeżeli po rozpadzie ciała, po śmierci, zamiast pojawienia się w
stanie deprywacji, nieszczęśliwej destynacji, w zatraceniu, nawet w
piekle, pojawia się on jako człowiek, żyje krótko, niezależnie
gdzie się odrodził. To jest droga, która prowadzi do krótkiego
życia, mianowicie bycie mordercą żyjących istot, bycie
krwawo-rękim, skłonnym do ciosów i przemocy, bezlitosnym dla
wszystkich żyjących istot.
6 Ale tu, pewna kobieta czy
mężczyzna porzuca zabijanie żywych istot, powstrzymuje się od
zabijania żywych istot, odkłada na bok kij, odkłada na bok broń,
jest pełen względów i łaskawości dla innych i trwa współczująco
dla dobra wszystkich żywych istot. Z uwagi na podjęcie i spełnienie
takich działań, po rozpadzie ciała, po śmierci, pojawia się w
szczęśliwej destynacji nawet w niebiańskim świecie. Jeżeli po
rozpadzie ciała, po śmierci zamiast pojawienia się w szczęśliwej
destynacji, w niebiańskim świecie, pojawia się jako człowiek, to
żyje długo gdziekolwiek się odrodzi. To jest droga, która
prowadzi do długiego życia, mianowicie porzucenie zabijania żywych
stworzeń, odłożenie na bok kija, odłożenie na bok broni, bycie
pełnym względów i łaskawości i trwanie współczująco dla dobra
wszystkich żywych istot.
7 Tu uczniu, pewna kobieta
czy mężczyzna oddaje się ranieniu istot, ręką, grudą ziemi,
kijem czy nożem. Z uwagi na podjęcie i spełnienie takich działań,
po rozpadzie ciała, po śmierci, pojawia się on w stanie
deprywacji, nieszczęśliwej destynacji, w zatraceniu, w piekle.
Jeżeli po rozpadzie ciała, po śmierci, zamiast pojawienia się w
stanie deprywacji, nieszczęśliwej destynacji, w zatraceniu, w
piekle, pojawia się on jako człowiek, jest chorowity, gdziekolwiek
się urodzi. To jest droga, która prowadzi do chorowitości,
mianowicie oddawanie się ranieniu istot, ręką, grudą ziemi,
kijem, czy nożem
8 Ale tu, pewien mężczyzna
czy kobieta nie oddaje się ranieniu istot, ręką, grudą ziemi,
kijem czy nożem. Z uwagi na podjęcie i spełnienie takich działań,
po rozpadzie ciała, po śmierci, pojawia się w szczęśliwej
destynacji w niebiańskim świecie. Jeżeli po rozpadzie ciała, po
śmierci zamiast pojawienia się w szczęśliwej destynacji, w
niebiańskim świecie pojawia się jako człowiek, jest zdrowy. To
jest droga, która prowadzi do dobrego zdrowia mianowicie nie
oddawanie się ranieniu istot, ręką, grudą ziemi, kijem, czy nożem
9 Tu uczniu, pewna kobieta
czy mężczyzna jest gniewny, bardzo skłonny do gniewu, nawet lekko
skrytykowany wpada we wściekłość, gniew, jest źle usposobiony,
urażony, traci panowanie nad sobą, ukazuje nienawiść i wrogość.
Z uwagi na podjęcie i spełnienie takich działań, po rozpadzie
ciała, po śmierci, pojawia się on w stanie deprywacji,
nieszczęśliwej destynacji, w zatraceniu, nawet w piekle. Jeżeli po
rozpadzie ciała, po śmierci, zamiast pojawienia się w stanie
deprywacji, nieszczęśliwej destynacji, w zatraceniu, nawet w
piekle, pojawia się on jako człowiek, jest brzydki, gdziekolwiek
się urodzi. To jest droga co prowadzi do brzydoty, mianowicie bycie
wściekłym, gniewnym, źle usposobionym, urażonym, bez
samo-opanowania, ukazując nienawiść i wrogość.
10 Ale tu, pewna kobieta
czy mężczyzna nie jest gniewny, nie bardzo skłonny do gniewu,
nawet mocno skrytykowany nie wścieka się, nie wpada w gniew, nie
jest źle usposobiony, urażony, nie traci panowania nad sobą i nie
pokazuje nienawiści i wrogości. Z uwagi na podjęcie i spełnienie
takich działań, po rozpadzie ciała, po śmierci, pojawia się w
szczęśliwej destynacji w niebiańskim świecie. Jeżeli po
rozpadzie ciała, po śmierci zamiast pojawienia się w szczęśliwej
destynacji, w niebiańskim świecie pojawia się jako człowiek, jest
piękny. To jest droga co prowadzi do piękna, mianowicie nie bycie
gniewnym, bycie mało skłonnym do gniewu i nawet po ostrej krytyce
nie wpadanie w wściekłość, gniew, złe usposobienie, urazę,
stratę panowania nad sobą i nie okazywanie nienawiści i wrogości.
11 Tu uczniu, pewna kobieta
czy mężczyzna jest zazdrośnikiem, żałuje komuś, pielęgnuje
zazdrość, zazdrości zdobyczy, honoru, uznania, szacunku,
respektowania i podarunków. Z uwagi na podjęcie i spełnienie
takich działań, po rozpadzie ciała, po śmierci, pojawia się on w
stanie deprywacji, nieszczęśliwej destynacji, w zatraceniu, nawt w
piekle. Jeżeli po rozpadzie ciała, po śmierci, zamiast pojawienia
się w stanie deprywacji, nieszczęśliwej destynacji, w zatraceniu,
nawet w piekle, pojawia się on jako człowiek, jest
nieznaczący. To jest droga do bycia nieznaczącym mianowicie bycie
zazdrośnikiem, żałowanie innym, pielęgnowanie zazdrości,
zazdroszczenie zdobyczy, honoru, uznania, szacunku, respektowania i
podarunków.
12 Ale tu, pewna kobieta
czy mężczyzna nie jest zazdrośnikiem, nie żałuje komuś, nie
pielęgnuje zazdrości, nie zazdrości zdobyczy, honoru, uznania,
szacunku, respektowania i podarunków. Z uwagi na podjęcie i
spełnienie takich działań, po rozpadzie ciała, po śmierci,
pojawia się w szczęśliwej destynacji w niebiańskim świecie.
Jeżeli po rozpadzie ciała, po śmierci zamiast pojawienia się w
szczęśliwej destynacji, w niebiańskim świecie pojawia się jako
człowiek, jest wpływowy. To jest droga, która prowadzi do bycia
wpływowym, mianowicie nie bycie zazdrośnikiem, nie żałowanie
innym, nie pielęgnowanie zazdrości, nie zazdroszczenie zdobyczy,
honoru, uznania, szacunku, respektowania i podarunków.
13 Tu uczniu, pewna kobieta
czy mężczyzna nie jest dawcą jedzenia, napojów, ubrań, butów,
girland, perfum, maści, łóżek, schronienia i lamp dla pustelników
i braminów. Z uwagi na podjęcie i spełnienie takich działań, po
rozpadzie ciała, po śmierci, pojawia się on w stanie deprywacji,
nieszczęśliwej destynacji, w zatraceniu, nawet w piekle. Jeżeli po
rozpadzie ciała, po śmierci, zamiast pojawienia się w stanie
deprywacji, nieszczęśliwej destynacji, w zatraceniu, nawet w piekle
pojawia się on jako człowiek, jest biedny gdziekolwiek się
odrodzi. To jest droga prowadząca do ubóstwa, mianowicie nie bycie
dawcą jedzenia, napojów, ubrań, butów, girland, perfum, maści,
łóżek, schronienia i lamp dla pustelników i braminów.
14 Ale tu, pewna kobieta
czy mężczyzna jest dawcą jedzenia, napojów, ubrań, butów,
girland, perfum, maści, łóżek, schronienia i lamp dla pustelników
i braminów. Z uwagi na podjęcie i spełnienie takich działań, po
rozpadzie ciała, po śmierci, pojawia się on w szczęśliwej
destynacji w niebiańskim świecie. Jeżeli po rozpadzie ciała, po
śmierci zamiast pojawienia się w szczęśliwej destynacji, w
niebiańskim świecie pojawia się jako człowiek, jest bogaty. To
jest droga, która prowadzi do bogactwa, mianowicie bycie dawcą
jedzenia, napojów, ubrań, butów, girland, perfum, maści, łóżek,
schronienia i lamp dla mnichów i braminów.
15 Tu uczniu pewna kobieta
czy mężczyzna jest zatwardziały i wyniosły, nie składa hołdu
tym którym powinien złożyć hołd, nie wstaje z miejsca w
obecności tego kto na to zasługuje, nie oferuje siedzenia temu komu
należy zaoferować siedzenie, nie ustępuje z drogi temu komu należy
ustąpić z drogi, lub nie czci, nie respektuje, nie honoruje tego
kto powinien być uczczony, respektowany, honorowany. Z uwagi na
podjęcie i spełnienie takich działań, po rozpadzie ciała, po
śmierci, pojawia się on w stanie deprywacji, nieszczęśliwej
destynacji, w zatraceniu, nawet w piekle. Jeżeli po rozpadzie ciała,
po śmierci, zamiast pojawienia się w stanie deprywacji,
nieszczęśliwej destynacji, w zatraceniu, nawet w piekle pojawia się
on jako człowiek, jest nisko urodzony. To jest droga która prowadzi
do niskich narodzin, mianowicie zatwardziałość i wyniosłość i
nie składanie hołdu tym którym powinno się go składać, nie
wstawanie z miejsca w obecności tego kto na to zasługuje, nie
oferowanie siedzenia temu komu należy zaoferować siedzenie, nie
ustępowanie z drogi temu komu należy ustąpić z drogi, nie
czczenie, nie respektowanie, nie honorowanie tych którzy powinni być
czczeni respektowani i honorowani.
16 Ale tu, pewna kobieta
czy mężczyzna nie jest zatwardziały i wyniosły, składa hołd tym
którym powinien złożyć hołd, wstaje z miejsca w obecności tego
kto na to zasługuje, oferuje siedzenie temu komu należy zaoferować
siedzenie, ustępuje z drogi temu komu należy ustąpić z drogi, i
czci, respektuje, honoruje tego kto powinien być uczczony,
respektowany i honorowany. Z uwagi na podjęcie i spełnienie takich
działań, po rozpadzie ciała, po śmierci, pojawia się on w
szczęśliwej destynacji w niebiańskim świecie. Jeżeli po
rozpadzie ciała, po śmierci zamiast pojawienia się w szczęśliwej
destynacji, w niebiańskim świecie pojawia się jako człowiek, jest
wysokiego urodzenia, gdziekolwiek się odrodzi. To jest droga, która
prowadzi do wysokich narodzin, mianowicie nie bycie zatwardziałym i
wyniosłym, składanie hołdu tym którym powinno się złożyć
hołd, wstanie z miejsca w obecności tego kto na to zasługuje,
oferowanie siedzenia temu komu należy zaoferować siedzenie,
ustępowanie z drogi temu komu należy ustąpić z drogi, czczenie,
respektowanie, honorowanie tego kto powinien być uczczony,
respektowany i honorowany.
17 Tu uczniu, pewna kobieta
czy mężczyzna gdy odwiedza pustelnika czy bramina nie pyta: "Co
jest korzystne, czcigodny panie? Co jest niekorzystne? Co jest
naganne? Co jest nienaganne? Co powinno być kultywowane? Co nie
powinno być kultywowane? Co jeżeli to uczynię przyniesie mi na
długo krzywdę i cierpienie? Lub co gdy to uczynię, przyniesie mi
na długo korzyść i szczęście?" Z uwagi na podjęcie i
spełnienie takich działań, po rozpadzie ciała, po śmierci,
pojawia się on w stanie deprywacji, nieszczęśliwej destynacji, w
zatraceniu, nawet w piekle. Jeżeli po rozpadzie ciała, po śmierci,
zamiast pojawienia się w stanie deprywacji, nieszczęśliwej
destynacji, w zatraceniu, nawet w piekle, pojawia się on jako
człowiek, jest głupi gdziekolwiek się odrodzi. To jest droga,
która prowadzi do głupoty, mianowicie podczas odwiedzin pustelnika
czy bramina nie pytanie: "Co jest korzystne, czcigodny panie? Co
jest niekorzystne? Co jest naganne? Co jest nienaganne? Co powinno
być kultywowane? Co nie powinno być kultywowane? Co jeżeli to
uczynię przyniesie mi na długo krzywdę i cierpienie? Lub co gdy to
uczynię, przyniesie mi na długo korzyść i szczęście?"
18 Ale tu, pewna kobieta
czy mężczyzna gdy odwiedza pustelnika czy bramina pyta: "Co
jest korzystne, czcigodny panie? Co jest niekorzystne? Co jest
naganne? Co jest nienaganne? Co powinno być kultywowane? Co nie
powinno być kultywowane? Co jeżeli to uczynię, przyniesie mi na
długo krzywdę i cierpienie? Lub co gdy to uczynię, przyniesie mi
na długo korzyść i szczęście?" Z uwagi na podjęcie i
spełnienie takich działań, po rozpadzie ciała, po śmierci,
pojawia się on w szczęśliwej destynacji w niebiańskim świecie.
Jeżeli po rozpadzie ciała, po śmierci zamiast pojawienia się w
szczęśliwej destynacji, w niebiańskim świecie pojawia się jako
człowiek, jest mądry gdziekolwiek się odrodzi.
19 Uczniu, taka jest droga
prowadząca do krótkiego życia, czyniąca życie człowieka
krótkim; droga prowadząca do długiego życia, czyniąca życie
człowieka długim, droga prowadząca do choroby, czyniąca człowieka
chorym; droga prowadząca do zdrowia, czyniąca człowieka zdrowym,
droga prowadząca do brzydoty, czyniąca człowieka brzydkim; droga
prowadząca do piękności, czyniąca człowieka pięknym, droga
prowadząca do braku wpływów, czyniąca człowieka mało wpływowym;
droga prowadząca do wpływów, czyniąca człowieka wpływowym,
droga prowadząca do ubóstwa, czyniąca człowieka ubogim, droga
prowadząca do bogactwa, czyniąca człowieka bogatym, droga
prowadząca do niskiego stanu, czyniąca człowieka nisko urodzonym;
droga prowadząca do wysokiego stanu, czyniąca człowieka wysoko
urodzonym, droga prowadząca do głupoty, czyniąca człowieka
głupim, droga prowadząca do mądrości, czyniąca człowieka
mądrym.
20 Istoty są właścicielami
działań, spadkobiercami działań, działania mają za swych
przodków, działania mają za swą rodzinę (odpowiedzialność),
działania są ich schronieniem domowym. To działania rozróżniają
istoty na podrzędne i nadrzędne.
21 Kiedy to zostało
powiedziane, uczeń Subha, syn Todeyya, rzekł do Zrealizowanego:
"Znakomicie, mistrzu Gotama! Znakomicie, mistrzu Gotama! Dhamma
została wyjaśniona na wiele sposobów przez mistrza Gotamę, tak
jakby ustawił on właściwie to co zostało przewrócone,
odsłaniając ukryte, pokazując drogę temu kto zagubiony, trzymając
lampę w ciemności dla tych ze wzrokiem by zobaczyli formy.
17 Biorę schronienie u
mistrza Gotamy jak i w Dhammie i Zgromadzeniu. Od dziś niech mistrz
Gotama zapamięta mnie jako wyznawcę, którzy udał się do niego po
życiowe schronienie".
M 135
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.