75.
Grzegorz (z Nazjanzu), gdy chciał pouczyć swego brata, powiedział:
„Bez milczenia i odosobnienia nie możesz otrzymać wieńca".
I powiedział: „Jeśli chcesz, twoje zamknięcie staje się ogrodem
pełnym Ducha Świętego, miejscem czystym, w którym i dzięki
któremu zostają uplecione wieńce. Chcę przez to powiedzieć,
że tak, jak przeplatają się kwiaty w parkanach, w parkach i w
ogrodach i zbiera się je troskliwie, aby upleść z nich wieńce,
tak możesz zbierać kwiaty cnót i wyplatać z nich wieńce
czystości. Kiedy zamieszkasz w pokoju, opaszesz twoją duszę
ogrodzeniem na zewnątrz twojej celi i zachowasz ją w wypełnianiu
dzieł, które znajdą uznanie u Boga. To właśnie oznacza:
»jeśli chcesz, twoje zamknięcie będzie bogactwem Ducha
Świętego«".
76.
A inny z ojców: „Zaprawdę nigdy nie znalazłem radości podobnej
do tej, jaką posiada człowiek, który nie pozwala, aby pochłonęło
go jakiekolwiek zajęcie i powstrzymuje się od jakiejkolwiek
rozmowy i dyskusji. Jego błogosławieństwo jest ukryte i nie pozna
go ten, kto kocha słowa i plotkowanie". Inny powiedział:
„Człowiek, który kocha milczenie, nie tylko powinien trwać w
milczeniu i spokoju, ale także powinien praktykować walkę ze
swoimi myślami i poskramiać swoje namiętności. W ten sposób
szybko osiągnie czystość serca i stanie się mieszkaniem
roztropności".
77.
Czuwanie nad zmysłami i rozeznawanie myśli dają umysłowi
czystą wstrzemięźliwość. Strzeżenie zmysłów i dobre
panowanie nad członkami rodzą, bez walki, skromność,
wstydliwość myśli i czyste sumienie.
78.
Brak czujności, bliskość ludzi i ludzkie sprawy nawet u czystych
i doświadczonych starców wywołują myśli wieku młodzieńczego
i sprowadzają ich z powrotem do walk okresu niedojrzałości.
81.
Ten, kto kocha pokój, powinien uciekać od wszelkiej rozmowy.
Ponieważ nic tak nie ekscytuje osłabionej świadomości i nie
wzmaga oziębłości myśli o Bogu, jak pusta rozmowa i
przyzwyczajenie się do błahych słów oraz zdeprawowanych
zachowań. Wszystko to unicestwia w duszy wszelką namiętność
do Boga i miłość do świętego życia pustelniczego.
82.
Powstrzymaj się od jałowych dyskusji, wybieraj raczej leniwy
sen albo włóczenie się, sam na sam ze sobą, bez zajęcia, po
górach. Nie zachowuj w pamięci ani nie słuchaj niczego błahego i
nie przyzwyczajaj się do bliskości albo nawyku przysłuchiwania się
jałowym rozmowom. W ten sposób pojmiesz, ile korzyści przynosi
bezczynność połączona z odosobnieniem: o wiele więcej niż
słuchanie pustych rozmów. Ponieważ jeżeli człowiek pozostaje
daleko od rozmów ludzkich, powraca do siebie samego i utwierdza
się w układaniu swojego pięknego życia przed obliczem Boga.
83.
Pustelnik łagodny i pokorny, który wyznaje swoje braki: opóźnienia
w wykonywaniu przykazań swojego sposobu życia, jest lepszy
od tego, kto je wykonuje, żyjąc w rozluźnieniu, ze swobodnym
językiem i w odprężeniu zmysłów.
85.
A więc słuchaj, co do ciebie mówię: za każdym razem, gdy
demony zaczynają niepokoić twoje serce myślami namiętnymi,
gniewem, próżnością albo jakąkolwiek inną namiętnością, nie
dopuszczaj tej myśli, nie przyznawaj jej ważności, nie
pozwól, aby weszła do twojego serca i nie znajduj w niej
przyjemności. Przywołaj natychmiast w umyśle rozkosz, jaką
Pan przygotował dla ciebie i odepchnij rozkosz namiętną, zamykając
oczy twojego umysłu, aby nie widzieć myśli podsuwanych przez
demony.
86.
Zerwij z duszy, przez ucieczkę od nich, ponęty grzechu, które cię
kuszą. Skieruj twoją namiętność na miłość Boga, prosząc Go o
to, aby dał ci pomoc i zwycięstwo. Kiedy Bóg zobaczy, że twoja
wola nie znajduje upodobania w grzechu, nawet w myślach, ale chce
radować się tylko Jego miłością, wtedy nakaże twojemu aniołowi
stróżowi, aby odpędził demony i oddalił od ciebie ich uwodzenia,
którymi walczą przeciw tobie, jak pył, który jest wymiatany
przez gwałtowny wiatr.
87.
Po iluś latach - niewielu lub wielu - kiedy już będzie
wypróbowana twoja dobra wola i twoja szczera miłość w
prowadzeniu życia dla Niego, dzięki twojej cierpliwości w
walce i mężnym trwaniu wobec twoich nieprzyjaciół, wtedy nie
tylko będzie ci towarzyszył z pomocą w całkowitym
zwycięstwie nad demonami, ale wypleni ich pokusy z twego serca i
zastąpi te niezliczone złe myśli, jakie miotają się w tobie,
wieloma pojmowaniami duchowymi, które wypełnią twoją duszę.
Za:
Św. Izaak z Niniwy, Gramatyka życia duchowego, wstęp,
przekład z języka włoskiego, opracowanie i redakcja naukowa: Ks.
Jan Słomka, Biblioteka Ojców Kościoła, Wydawnictwo „M”,
Kraków 2010
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.