Teofan
jest zdecydowany w swoich poglądach, a zarazem otwarty i swobodny,
gotowy wysłuchać adwersarza, choć nieskory do ulegania
jakimkolwiek wpływom, zanim sformułuje o przedmiocie własny,
rzetelny sąd. Ukazując stan grzesznika, jest bezlitosny. Demaskuje
po kolei wszystkie wymówki, prezentując wspaniałą znajomość
duszy ludzkiej. Karcąc grzesznika, zawsze jest jednak kochającym
ojcem, pragnącym nie tyle ukarać, ile nauczyć. Świadomość
okropności upadku sąsiaduje w nim z niezachwianą, bo potwierdzoną
doświadczeniem, wiarą w człowieka, a przede wszystkim w
miłosierdzie Boga, oczekującego nawrócenia człowieka, żeby
wesprzeć go swoją łaską i poprowadzić dalej. Nawrócenie to
tylko początek walki. Widzimy tu podstawowy postulat Teofana -
trzeba iść dalej naprzód, bo nie ma granic doskonałości: grzech
trzeba wytępić do ostatka, by móc zjednoczyć się z Bogiem całym
swoim jestestwem. Krok po kroku rekluz prowadzi człowieka ku wyżynom
życia duchowego, bez górnolotnych frazesów, bez jakiejkolwiek
pożywki dla naszej pyszałkowatej wyobraźni. Na każdym szczeblu
praca i walka, zagrożenia i pociechy, i zawsze przypomnienie, że to
jeszcze nie koniec. Raptem autor urywa - rzeczywistość staje się
niewysłowiona.
Większość
pisarzy ascetycznych pisała dla potrzeb własnego środowiska, dla
mnichów albo dla ludzi o podobnym usposobieniu, chociaż częstokroć
ich prace rozpowszechniały się znacznie szerzej. Założenia Drogi
do zbawienia są inne. Jest to książka dla każdego
chrześcijanina pragnącego żyć naprawdę po chrześcijańsku.
Dzieło niczego jednak nie upraszcza i nie redukuje, nie tworzy
żadnej wytrzebionej „duchowości dla świeckich", jakoby
innej niż duchowość mnichów czy księży. Teofan pokazuje, że
życie duchowe, wzniosłe i nadprzyrodzone, jest właśnie czymś
normalnym. Nie leży gdzieś na nieosiągalnej wysokości, lecz jest
celem, do którego można i trzeba iść, i swoją Drogą do
zbawienia stara się nas do niego doprowadzić.
Św.
Teofan Rekluz, Droga do zbawienia, tytuł oryginału: Путь
ко спасеиию, wprowadzenie i przekład Ks. Piotr
Nikolski, TYNIEC Wydawnictwo Benedyktynów, Kraków 2011, wydanie
trzecie, niezmienione, seria: Duchowość Wschodu i Zachodu
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.