Walka
z demonami (II)
12.
Kiedy szatan usiłuje zbrudzić czysty umysł przez myśli lubieżne,
zaczyna od wypróbowywania go przez rozbudzenie próżności,
ponieważ umysł początkowo nie orientuje się, że w tej próżnej
myśli jest ukryta namiętność. W ten sposób czuwająca świadomość
pozwala się oszukać, albowiem szatan nie może zaatakować jej od
razu myślami jawnie nieprzyzwoitymi.
13.
Ale kiedy świadomość wyjdzie ze swojej twierdzy, czyli da
przyzwolenie na tę myśl, wtedy szatan podsuwa motywy grzechu i
sprawia, że przez umysł przebiega mnóstwo spraw nieprzyzwoitych i
powodujących wzburzenie. Człowiek czysty jest wstrząśnięty przez
ich namowy, ponieważ jest zawstydzony przez rzeczy, jakie mu się
przytrafiają, podczas gdy on praktykuje ascezę właśnie przeciw
nim. I nawet jeżeli jego świadomość nie jest zabrudzona przez
myśli pełne próżności, to jednak upada ze swojej wysokości. I
jeżeli nie zawróci, nie schwyci stanowczo swych próżnych myśli i
nie zniszczy ich ze wszystkich sił, to wtedy, z powodu ciągłych i
powtarzających się spotkań z tymi myślami, utraci w duszy
zdolność rozeznania.
14.
Kiedy te namiętności wychodzą ze swoich siedzib i ustawiają się
do walki, właśnie wtedy w świadomości wyłaniają się figury i
formy, które są jakby idolem mającym wielki wpływ na intelekt.
Wtedy świadomość niepokoi się, jest mocno wstrząśnięta i
znajduje się w takim stanie: dobre myśli i prawa wola oraz złe
myśli i wola nieprzyzwoita.
17.
Jeżeli zaś chodzi o nieprzyjemne sny spowodowane przez wspomnienie
namiętności, które ukazują ci się we śnie, staraj się twoją
świadomość uczynić czystą poprzez łzy. Ujmij twojemu ciału
jedzenia, aby twój duch nie osłabił się i nie ustąpił.
Powiedział święty Ewagriusz: „Nieczysty szatan ucieka, gdy
umartwiamy ciało i osłabiamy je przez post i inne dzieła".
19.
Tak jak z korzenia postu wyrasta hiacynt czystości, tak samo z
sytości rodzi się zepsucie, a z otyłości nieczystość. Głodny
brzuch nie znosi bezwstydnych myśli. Wyznaj swoją słabość i z
prostotą proś o pomoc, abyś mógł dobrze żyć przed obliczem
Boga.
20.
Niemożliwe jest, aby wraz z pełnym brzuchem nie zbliżyły się do
nas próby pochodzące od myśli i poruszeń członków.
Nieprawdopodobne! Jak mogą osoby, które pragną jeść do sytości,
zachować czystość? I jak nie zanieczyszczą swojej czystości?
Jest to możliwe tylko wtedy, gdy umysł dopuszcza do siebie Boże
poruszenia.
21.
Kiedy szatan widzi pustelnika, jak przygotowuje się do czekającej
go walki, wtedy wszystkimi środkami usiłuje przywiązać umysł
pustelnika do rzeczy ziemskich. Nie zna on bowiem skuteczniejszej
pułapki, aby usidlić pustelnika i potem móc go łatwo ujarzmić za
każdym razem, gdy tego chce i sprawić, aby wpadł w trzy wielkie
namiętności: zawiść, gniew, nieczystość.
22.
Każda sprawa, nad jaką człowiek się zastanawia, rozbudza jego
zainteresowanie. To dzieje się samo z siebie i człowiek podąża w
tym kierunku. Stopniowo tworzą się w jego sercu wyobrażenia
powiązane z tą sprawą. I tak jak istnieją działania dnia i
takież style życia, tak samo myśl podczas snu wytwarza sny
powiązane z tym wszystkim.
24.
Jeżeli człowiek wchodzi do pracowni perfumiarskiej, nawet jeżeli
niczego nie kupi, to przecież jego ubranie nasiąknie zapachem.
Niech to doświadczenie będzie dla ciebie pouczające także w
odniesieniu do myśli i ich rodzajów. Otóż, jeżeli nie znajdujesz
w twoim umyśle siły do medytowania o sprawach duchowych oraz do
zachowywania twojej świadomości z dala od nieprzyzwoitości,
rozmyślaj o końcu tego świata, o rozpadzie wszystkich rzeczy, o
smutku, jaki ogarnie cię na końcu, i o tym, że twoje członki się
rozpadną.
25.
Proszę cię, bracie, nie ustawaj w praktykach ascetycznych i nie
zaniedbuj pokoju. Ponieważ pokój ciała rodzi pokój serca, a
utrapienia pokoju są obietnicą boskich rozkoszy. A więc raduj się
wielce utrapieniami, jakie cię spotykają, gdyż one są przystanią
czystości dla twojego ciała i uświęceniem twojej świadomości.
26.
Tak jak człowiek nie może troszczyć się o ogień i podtrzymywać
go bez paliwa, jak drewno czy coś podobnego, tak nie jest możliwe,
aby bez rzetelnej pracy ciała zdobyć umiejętność obchodzenia się
z ogniem łaski Bożej ani też aby ogrzać się przy ogniu miłości
i poznania Boga.
27.
Jeżeli rozbudziliśmy gorliwość o czystość świadomości, ale
zaniedbaliśmy cielesną ascezę, która jest niezbędna dla
gorliwego pielęgnowania cnoty, wtedy na polu naszej świadomości
zamiast uprawy duchowej wyrastają ciernie i kąkol.
Za:
Św. Izaak z Niniwy, Gramatyka życia duchowego, wstęp,
przekład z języka włoskiego, opracowanie i redakcja naukowa: Ks.
Jan Słomka, Biblioteka Ojców Kościoła, Wydawnictwo „M”,
Kraków 2010
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.