sobota, 15 marca 2014

Całkowicie przyjemny świat

„Jak to jest Udayin, czy jest całkowicie przyjemny świat? Czy jest praktyczna droga do zrealizowania całkowicie przyjemnego świata?” „Czcigodny panie, jest nauczane w doktrynie naszych nauczycieli, że jest całkowicie przyjemny świat. Jest praktyczna droga do zrealizowania całkowicie przyjemnego świata”.

"Ale Udayin, jaka jest ta praktyczna droga do zrealizowania całkowicie przyjemnego świata?”. „Tu czcigodny panie, porzucając zabijanie żywych istot ktoś powstrzymuje się od zabijania żywych istot. Porzucając zabieranie tego co niedane, ktoś powstrzymuje się od zabierania tego co niedane; porzucając błędne prowadzenie się odnośnie zmysłowych przyjemności, ktoś powstrzymuje się od błędnego prowadzenie się odnośnie zmysłowych przyjemności; porzucając fałszywa mowę, ktoś powstrzymuje się od fałszywej mowy; lub jeszcze podejmuje czy praktykuje pewien rodzaj ascetyzmu. To jest praktyczna droga do zrealizowania całkowicie przyjemnego świata”.

„Jak myślisz Udayin? Przy okazji gdy porzuca zabijanie żywych istot i powstrzymuje się od zabijania żywych istot, czy odczuwa tylko przyjemność lub zarówno przyjemność i ból?” „Zarówno przyjemność jak i ból, czcigodny panie”. „Jak myślisz Udayin? Przy okazji gdy porzuca zabieranie tego co niedane i powstrzymuje się od zabierania tego co niedane ... porzuca błędne prowadzenie się odnośnie zmysłowych przyjemności i powstrzymuje się od błędnego prowadzenia się odnośnie zmysłowych przyjemności ... porzuca fałszywa mowę i powstrzymuje się od fałszywej mowy ... lub jeszcze podejmuje czy praktykuje pewien rodzaj ascetyzmu, czy odczuwa tylko przyjemność lub zarówno przyjemność i ból?” „Zarówno przyjemność jak i ból, czcigodny panie”. „Jak myślisz Udayin? Czy realizacja całkowicie przyjemnego świata zachodzi przez podążanie drogą przyjemności zmieszanej z bólem?”

„Zrealizowany zakończył dyskusję, Wzniosły zakończył dyskusję”. "Ale Udayin, dlaczego tak mówisz?” „Czcigodny panie, jest nauczane w doktrynie naszych nauczycieli: 'Jest całkowicie przyjemny świat. Jest praktyczna droga do zrealizowania całkowicie przyjemnego świata', ale będąc naciskany, pytany, wypytywany o doktrynę naszych nauczycieli, znalazłem się pustym, wydrążonym i w błędzie. Ale jak to jest, czcigodny panie, czy jest całkowicie przyjemny świat? Czy jest praktyczna droga do zrealizowania całkowicie przyjemnego świata?”

„Jest całkowicie przyjemny świat. Jest praktyczna droga do zrealizowania całkowicie przyjemnego świata, Udayin” „Czcigodny panie jaka jest praktyczna droga do zrealizowania całkowicie przyjemnego świata?”

"Tu Udayin, całkowicie odłączony od zmysłowych przyjemności, odłączony od niekorzystnych stanów mnich wkracza i trwa w pierwszej jhanie, z myśleniem i rozważaniem wraz z błogością i przyjemnością zrodzonymi z odosobnienia. Po uspokojeniu myślenia i rozważania wkracza i trwa w drugiej jhanie z pewnością siebie i z zjednoczonym umysłem, bez myślenia i rozważania, z błogością i przyjemnością zrodzonymi z koncentracji. Z odejściem błogości trwając w równowadze, uważny i w pełni czujny, ciągle odczuwając przyjemność cielesną, wkracza i trwa w trzeciej jhanie, na temat której dzlachetni powiadają:'Ten ma przyjemne przebywanie, kto zrównoważony i uważny'. To jest praktyczna droga do zrealizowania całkowicie przyjemnego świata”.

„Czcigodny panie to nie jest praktyczna droga do zrealizowania całkowicie przyjemnego świata, w tym punkcie całkowicie przyjemny świat już został zrealizowany”. „Udayin, w tym punkcie całkowicie przyjemny świat nie został jeszcze zrealizowany; to jest tylko droga do zrealizowania całkowicie przyjemnego świata”.

Kiedy to zostało powiedziane, towarzystwo wędrowca Sakuluyadina podniosło wielki rumor, mówiąc bardzo głośno i hałaśliwie: „Jesteśmy zgubieni wraz z doktryną naszych nauczycieli, jesteśmy zgubieni wraz z doktryną naszych nauczycieli! Nie znamy nic wyższego niż to!” Wtedy wędrowiec Sakuludayin uciszył tych wędrowców i spytał Zrealizowanego:

„Czcigodny panie, w jakim punkcie całkowicie przyjemny świat jest realizowany?” „Tu Udayin po zaniechaniu przyjemności i bólu z uprzednim zanikiem radości i smutku, mnich wkracza i trwa w czwartej jhanie, charakteryzującej się ani-bólem-ani-przyjemnością, i z oczyszczoną uważnością dzięki równowadze. Przebywa z tymi bogami, którzy powstali w całkowicie przyjemnym świecie, rozmawia z nimi i wkracza w konwersacje z nimi. W tym miejscu całkowicie przyjemny świat jest zrealizowany”.

M 79

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.